AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
48

320i 2007 startar inte

ep
1
epeppi190
320i e90 2007
Jag har googlat lite och kommit fram till att det kan vara bensinpumpen, men behöver ej hjälp eftersom att för dryga 2-3 månader sedan så startade den ej men dagen efter startade den utan problem, försökte rullstarta den 7gånger en gång och den startade på 7e försöket, har en vän till mig som sa att jag borde knacka lite på startmotorn så det skall jag prova, tror ni det är startmotorn eller bensinpumpen?
Hej,
Om startmotorn inte snurrar, kan det bero på
- startmotorn själv
- batteriet är trött (har ni provat med startkablar på hjälpstartbultarna under huven?)
- att framledningen från batteriet är skadad. På E90 finns det en svag punkt i genomföringen av pluskabeln i botten på batterifacket. Ärgar ibland. Lite typfel.
- Jordflätan från kaross till motor.

Om startmotorn går men motorn inte får bränsle - hur vet du det? - kan pumpen mycket väl vara orsaken, särskilt om bilen har många mil, 15-30k.
Går ofta att lyssna sig till. Tändning på, pumpen primar ett par sekunder.
Den går också under startförsök, men det är ju svårare att höra. Men det går ju också att mäta i pumpens kontaktstycke om den får ström.

Pumpreläet kan också spöka, så om pumpen inte låter är det nämnda mätning som gäller också.

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.