|
|
|
|---|---|
|
Hej - har en BMW i4 m50 2023. Ett återkommande fel är att bakluckan öppnas av sig självt när den står parkerad. Inträffar kanske 4 ggr/år. Har inte lyckats hitta något mönster när och hur. Har testat att sparka under stötfångaren med nyckeln inomhus, för att utesluta att det t ex är nåt djur som passerar under bilen och utlöser sparkfunktionen men det verkar inte vara problemet. Service har inte hittat något. Någon annan som varit med om liknande? | |
|
Tog mig friheten att fråga AI: Jag hittade faktiskt väldigt få rapporter om just att G26/i4-bakluckan öppnar sig av sig själv när bilen står parkerad. Däremot finns en hel del diskussioner om Comfort Access och bakluckans elektronik. Det mest intressanta jag hittade: * Flera i4-ägare beskriver att Comfort Access/kicksensorn är mycket känslig, men den kräver att en giltig nyckel finns i närheten. En ägare beskriver att hunden eller laddkabeln kan trigga öppning – men bara när nyckeln finns på personen. * BMW:s instruktionsbok bekräftar också att Comfort Access endast fungerar när bilen känner av nyckeln i närheten. Det gör att teorin om att ett djur under bilen skulle öppna bakluckan när nyckeln ligger inomhus i princip kan avfärdas. Jag hittade däremot inga kända kampanjer, återkallelser eller vanligt förekommande fel för G26/i4 där bakluckan spontant öppnar sig parkerad. Min bedömning Eftersom: * bilen är parkerad, * nyckeln inte finns i närheten, * det händer bara några gånger per år, * verkstaden inte hittar felkoder, är de mest sannolika orsakerna: 1. Intermittent fel i mikrobrytaren/öppningsknappen på bakluckan. 2. Fel i kabelstammen mellan kaross och baklucka (glapp eller fukt). 3. Fel i bakluckans styrenhet (HKFM) eller BDC-modulen som ibland registrerar ett felaktigt öppningskommando. Det finns ytterligare en möjlighet som verkstäder ibland missar: * ConnectedDrive/BMW Digital Key eller fjärrfunktioner. Om bilen av någon anledning registrerar ett fjärrkommando borde det kunna loggas, även om det inte ger en felkod. Det är värt att kontrollera om öppningskommandot kommer från: * nyckel, * yttre handtag, * Comfort Access, * app/ConnectedDrive, * eller intern styrenhet. Om det vore min bil Jag skulle be BMW att inte bara läsa felkoder, utan även kontrollera om det finns en registrerad källa till öppningskommandot (trigger/event history) i BDC/HKFM. Om inget hittas skulle jag nästan börja med att byta bakluckans öppningsknapp (mikrobrytaren), eftersom det är en relativt billig komponent som kan ge just den här typen av sporadiska fel utan att sätta någon felkod. Det är faktiskt lite anmärkningsvärt att jag inte hittar fler rapporter om exakt detta på G26/i4-forumen. Om det hade varit ett vanligt konstruktionsfel hade det sannolikt funnits många liknande trådar. Det talar mer för ett individuellt fel på en komponent än ett modellfel. |
|
| Kanske så att du sitter på nyckeln...och trycker på knappen? | |
| Min erfarenhet är att bilen bara godkänner aktivering av öppningsknappen när fjärrnyckeln är väldigt nära. Fjärrkommando från nyckeln har däremot längre räckvidd. Så om ofrivilligt tryck på fjärrnyckeln kan uteslutas krävs det nog ett "internt" problem i elektroniken eller felaktig signal direkt till öppningsmotorerna snarare än en felaktig mikrobrytare. Men bara min HI-gissning ;). Dvs om bilen är låst. Är den olåst kan den ju öppnas med knappen ! | |
| Pröva ta ur batteriet ur fjärrkontrollen och använd den andra under en tid. | |
|
Hej! Det har hänt mig också med min I4 Edrive40 från 2022. Inte ofta, någon/några gånger om året. Eftersom jag har bilnyckeln i fickan nästan jämt, så misstänker jag att jag själv av misstag kan ha tryckt till knappen och öppnat bakluckan. Mer spännande och utan rimlig förklaring är att ibland - också någon gång per år - så hissas alla fyra rutorna ner på bilen. Någon som känner igen detta? |
|
|
@BMW21...räckvidden beror väl helt på hur pass närma huset bilen står? Jag kan utan problem öppna min ifrån soffan... Känns som betydligt mer trolig förklaring än "interna problem i elektroniken". |
|
|
Tack för svar! Testar att ta ur batteriet och byta nyckel. Mycket intressant svar från AI, tack för den. Ang att trycka av misstag så har det varit min huvudtes men det har hänt lite för många gånger och det är bara bakluckan (aldrig t ex rutorna som nämndes också), så jag håller inte det för troligt längre. Fortsättning följer... |
|
|
@Ska3. Det jag menar är att bilen bara godkänner aktivering av öppningsknappen när fjärrnyckeln är väldigt nära. Fjärrkommando från nyckeln har ju längre räckvidd. Du kan öppna med fjärren från soffan, men mindre troligt att någon annan kan öppna din låsta bil med knappen på luckan (även om fjärren känner rörelse och inte stängt av mottagaren) och avståndet till soffan är längre än ett par meter eller så. |
|
|
@BMW21 du vet kanske inte att man kan öppna luckan vi fjärrkontrollen? Om öppningen av bilen sker av misstag låser den sig igen. Dock drar den inte igen bagageluckan. |
|
| @Ska3. Jag kanske inte var tydlig. När jag skrev "öppningsknappen" menar jag knappen på bakluckan. Det hela är ett resonemang mot att det skulle vara "mikrobrytaren" i bakluckan som plötsligt gör kontakt. Om bilen är låst och fjärrnyckeln inte är väldigt nära (mycket närmare än fjärrkontrollens kommando-räckvidd), så öppnar bilen inte luckan även om öppningsknappen aktiveras. I det scenariot kan man alltså utesluta "mikrobrytaren". | |
| @Enfant Terrible. Om du brukar bära runt på nyckeln så hålls den aktiv för att den känner rörelse. Om den hålls i stillhet så stänger den av efter 2-3 minuter (och skyddar mot "relä-stöld"). Så istället för att ta ur batteriet finns 2 enklare varianter. Låt nyckeln vara i stillhet (då blir det heller ingen aktivering i fickan) eller skaffa ett RF-dämpande fodral (hindrar både relästöld och kommandon från fickan). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.