AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
264

Ac/värme bekymmer

al
8
alexkarlsson
E60 530d -08
Har ett problem som jag inte helt kan komma i underfund med vad som kan orsaka det.
Kanske nån annan som har erfarat detta bekymmer så tänkte jag frågar här.

Har en 530d e60 från 2008, problemet är att när det börjar bli kallt runt minus 1 så går inte fläktarna alls fort och de blåser snudd på ingenting blir varmt men absolut inte alls så varmt som de ska bli i kupén, och sen när det är varmt ute som det är just nu så blåser fläktarna som dom ska göra men då blåser det bara varm luft.
Har bytt 2 termostater samt reglerventil.
Vad kan det tänkas vara och vart ska jag vända mina ögon emot?
Tackar på förhand för alla eventuella svar
Mvh alex
bl
2.338
blixten
325i -88
Har du bytt filtret till värmeanläggningen?
al
8
alexkarlsson
E60 530d -08
Hmm menar du att det finns ett särskilt filter för det? Eller tänker du kupé filter?
bl
2.338
blixten
325i -88
Jag menar kupéfilter. Om det inte är bytt får man sämre värme och kyla. Men i ditt fall kan det även vara den enhet i motor utrymmet som styr regleringen av kupévärmen.
al
8
alexkarlsson
E60 530d -08
Jo såklart, men vet inte hur kupefilter kan avgöra rpm på fläktarna när det blir minus ute, men det andra du sa, kanske skulle gå över o byta den motorn kanske? Har du nån susning över vad det korrekta ordet är för den enheten?
gt
2.770
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
al: E60 61 Har ett känt fel att själva reglage elektroniken där du ändrar allt med värme kyla kan behöva bytas. sen har du en liten öppning som ett litet galler där kupé luften sugs in så den känner av vilken temp du ställt in, den blir till slut igensatt med damm då kan det bli lite fel ta en dammsugare och prova suga ur där.
al
8
alexkarlsson
E60 530d -08
Okok, o allt detta finns innanför ccc enheten då tänker jag? Dvs där dammet kan samlas? Det första du skrev kan jag behöva byta ut cccn eller sektionen ovanför?
Sn
797
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Du har bytt två termostater och en ventil.
Men vet du att motorn arbetar med rätt temperatur?

Och AC:n fungerar inte om jag tolkar dig rätt?
Blir rören kalla?
al
8
alexkarlsson
E60 530d -08
Acn funkar om de inte är för varmt, och vintertid så blåser de inte alls mkt men nog för att inte frysa ihjäl
Nej det har jag faktiskt inte tänkt på men tycker det är så konstigt att fläktarnas rpm baseras så beroende på kylan utomhus
al
8
alexkarlsson
E60 530d -08
Får ta en tur imorgon och känna på dom 4 rören och se om alla 4 är varma
Men gällande tempen vet jag inte helt hur jag ska kolla, men de förmodar jag att man gör med en dator?
Sn
797
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Någon form av bättre felkodsläsare som även kan visa live-data.
Och där borde du kanske ha börjat, fråga bilen hur den mår?

Minns jag rätt finns det en hel del att läsa om problem med att få en M57-motor att hålla rätt temp vintertid.
Men här verkar det vara flera problem, eller är det bara klimatstyrningen?
al
8
alexkarlsson
E60 530d -08
Bara klimat styrningen som jag har problem med just att det den beter sig konstigt beroende på klimatet ute
Visa användare
2.344
Sverige
Cupra Ateca -20
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kolla motortempen via dolda menyn.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
al
8
alexkarlsson
E60 530d -08
Får ta och göra det med :)
Hej, nu har jag en E39, vilken är nog komplicerad, E60 ännu mer så.

Gör dej själv en tjänst och se till att du kan läsa ur vilka fel bilen visar.
Har du en bärbar dator med Windows 11 är Olas paket här oslagbart, tycker jag Länk

Jämfört med att köpa kvalitets-delar är det ju en spottstyver.

Ang. felet, tycker jag att det låter som två, trasig AC och något fel med värmen.

AC på min bil funkar INTE, men jag har prioriterat ner det problemet.
Dock är det exakt som du beskriver, automatiken blåser varmluft, med mycket fläkt, när det är varmt ute.
Men när kvällen kommer, och temperaturen går ner, blir ju av naturliga skäl luften in i bilen kallare med.
Och man kan tro att AC funkar, för bilen är varmare än luften ute, så den kyls ner.

Du kan ju testa genom att stänga av AC, förmodligen ingen skillnad.

Mot hösten, när det blir ännu kallare, värmer den fint, alltså tvärs emot vad du erfar.

Jag tror att du har en extra vattenpump för värmesystemet, det kan ju vara den som gett upp, då blir det dåligt flöde genom värmesystemet.

Enl. ETK har Klimat-automatiken (BMW option S534A) en Temperatursensor för värmeväxlaren (heizkörper).
Dvs. och nu gissar jag, automatiken kommer inte att dra igång fläktarna förrän den känner av att det finns varmt kylarvatten i värmeväxlaren (och det blir det aldrig på din bil).
De går ju normalt inte igång direkt när du startar bilen heller.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.