|
|
|
|---|---|
|
Mors, Står inför ett ev cabköp (då jag inte hittar någon coupé). Vad ska jag kolla upp som rör cabben? Det här är en semiautomatisk cabb, dvs den har bara två motorer i skuffen (om jag förstår rätt) +manuell öppning/låsning mot vindrutan. Krånglar motorerna? Går det att köpa nya/oem i dag? Om jag öppnar/stänger taket ett par gånger och det funkar utan större problem kan man då anta att mekaniken/elektroniken i funkar ok? Finns det några vanliga fel på cabbarna? Enkelvanos Topplockspackning bytt för nåt år sedan. Hardyskiva bytt för nåt år sedan. Bilen helt original, inga delar bytta (dvs originalkylare, vattenpump, Vanos etc). Bilen E36 Cabrio manuell 1993 Rostfri och välskött 325 M50B25 enkelvanos. 17000 mil 5 ägare i Sverige, import 1999 Knappt gått något sista fyra åren. Bara gått sommar i Sverige. Sitter nåt CarGuardlarm kan jag se på bilder. Det kan nog spöka en del kan jag tänka mig. Borde gå att koppla från då det är ett tidigt larm utan immobalizer (kom 1995 tror jag). I övrigt mottages tips på vad jag ska kika på när jag provkör. Robert | |
|
Topplockspackning bytt utan att kylaren eller vattenpump är bytt är en rejäl varningsklocka? Följ upp vad som gjorts i samband med det arbetet. Dokumentation är allt. Cargard i en bil tillverkad före 1995 (kan inte E36 i detalj men årtalet gäller för E34) brukar innebära ett larm med startspärr. Försäkringsbolagen var extremt nojiga en period, särskilt om det var import. Viktigt att kodkortet följer med om det är med startspärr, troligen ett 850 då. |
|
| Tack för svar, kollade med säljaren, det var ventilkåpspackningen som var bytt. Fick felaktig uppgift. Men ska naturligtvis kolla extra noga hur oljan ser ut, tryck i kylvätskebehållaren och vit rök. | |
|
Viss skillnad. Men, om du köper, gör en budget för ny kylare, vattenpump och termostat. 23 år gammal bil och om allt på den är från fabrik så är det flera tickande bomber. |
|
|
Sant, oljebyte och ny kylare +pump blir det första jobbet. (33 år 😜) |
|
|
Bromsvätska (inkl slavcylinder till koppling) bör stå högt upp på städlistan om det inte finns dokumenterat i närtid. Och ja, svårt med huvudräkning ibland. |
|
|
Blev köp :) Visade sig att vattenpump och en del annat var bytt. Fin bil, men taket behöver bytas så jag får flytta fokus dit. Undrar var jag ska börja? Tack för din hjälp. Robert |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.