|
|
|
|---|---|
|
Min E60 med bensinmotor o har gått 19250mil, med indikering som rubriken säger med motor som skakar med troliga misständningar o som kan skada catslysatorn säger texten! Så min fråga är vad detta eventuellt kan vara? Har för mig upplevt samma problem tidigare o har då för mig att det var en indikator på svänghjulet som var kass! Hjälp mig Snälla,att ge mig tips på vad det kan vara!! 🤔 Hlsn. Gus | |
|
Hej, Jag TROR att din bil har en M52 motor. Då ligger kanske ett fel på tändningen närmare än ett fel på bränsleinsprutningen. Om det är fel på tändningen på en eller två cylindrar, dvs om gnistan missar, finns det (bortsett från kabelfel) fyra huvudkandidater: 1. impulsgivaren vid vevaxeln (den som jag antar att du menar med ”indikator på svänghjulet”). Inte mitt förstaval eftersom fel på den givaren brukar hindra start öht. 2. Kamaxelgivaren (ev den ena av två om båda finns - osäkert). Denna givare är viktig för motorgången men inte lika viktig som vevaxelgivaren. 3. Tändspole /-ar. Inte något typiskt fel på M52 vad jag vet, men lätt att prova genom att byta platser mellan den eller de misstänkta och en (eller två) korrekt(a). Fast då behövs först en enkel diagnos för att reda ut vilken /-a cylinder /-rar som missar. 4. Och självklart tändstift. Till dessa kan läggas alla möjliga konstigheter. Men att börja enkelt gillar jag. Jag får ett intryck av att du inte mekar själv? Om du ändå gör det, läs ut felkoder! Om du bara vill lokalisera vilken eller vilka cylindrar som missar, räcker det med Biltemas billigaste läsare. Har du tur kanske den t o m ger lite mer. Då har du åtminstone närmat dig problemet. Servas bilen på en BMW-verkstad? Eller hos någon med bra kunskap om BMW? //Lennart EDIT: Efter 20k mil kan kanske bränslepumpen sättas som kandidat nr 5. (Fast det känns som ett långskott. Din korta beskrivning ger inte det intrycket.) |
|
|
Men snälla, killgissa inte, koppla upp den mot ett diagnosverktyg och läs ut felkoder! ///Micke |
|
|
Självklart! Men TS saknar uppenbarligen grejer och bad ju om idéer... :) //Lennart |
|
|
Det är väl en M54 i 525i E60 -04. E60 hade aldrig M52 motorn. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ja, det verkar ju faktiskt rimligare. Vi får kanske höra någon sorts facit från TS så småningom. //Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.