AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
279

Varmt batteri i 330e G20

Ha
5.330
Haas
330e x-drive M-sport - 22
M2 F22 Comp - 19
Mercedes EQA amg 250
När jag laddade bilen igår började det komma en obehaglig lukt från bilen efter några timmar. För att försöka beskriva doften luktade det varm unkel el, väldigt kemiskt på något sätt.

Plockade ur laddaren direkt. Ingenting som var varmt vid laddaren, inte heller vid bilen. Ingenting verkade onormalt i bilen, inga felmeddelanden eller liknande.

Lokaliserade lukten från bakre delen av bilen. Öppnade bakluckan och kände att det var ganska varmt där. Tog undan en del av golvet där inne så att jag kom ner till den luckan som sitter där för att få snabb åtkomst till 12-voltsbatteriet och känner att batteriet är glödhett! Gick att ta på det, men kändes orimligt varmt. Så frågan är om lukten kom från batteriet som skickade ut gas?
Kunde inte göra så mycket mer då detta var sent igår kväll. Nu på morgonen är allt svalt igen och ingenting luktar.

Frågan är varför batteriet kunde bli så varmt helt plötsligt? Har inte kört något mer med bilen sen dess så vet inte om den triggar värme igen.

Bilen är köpt av Riddermark och det finns ett ärende registret som jag väntar återkoppling på. Min lokala BMW verkstad har tyvärr semesterstängt och försöker få tag på någon från en annan verkstad, men det tar tid under semestertider.

Kan detta bero på att 12-voltsbatteriet börjar bli dåligt?
Vad kan annars trigga att batteriet blir så pass varmt? Att någonting i bilen är igång hela tiden?

da
2.007
danielb
I4 M50 -24
Frågade AI:

Det stärker misstanken om att det är 12 V AGM-batteriet som är problemet, särskilt när värmen och lukten kommer direkt från batteriets placering.

Det mest sannolika är:

* Batteriet har ett internt fel och blir varmt när det laddas.
* Alternativt laddas det med för hög spänning av bilens DC/DC-omvandlare, men även då brukar batteriet ofta behöva bytas eftersom det kan ha tagit skada.

Min rekommendation

* Använd inte bilen eller ladda den förrän felet är kontrollerat.
* Om bilen står i ett garage, flytta den utomhus endast om det kan göras säkert och batteriet inte redan ryker eller blir extremt varmt. Om det känns osäkert, låt den stå och kontakta bärgning.
* Kontakta BMW Assist eller din verkstad och beskriv att 12 V AGM-batteriet är hett och avger lukt. Då brukar de bedöma det som ett prioriterat fel.

Om bilen fortfarande är under garanti eller BMW Service Inclusive

Det kan mycket väl omfattas, beroende på bilens ålder och villkor.
32ProPro-medlem
2.474
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Min 330e 2022 har en fläkt som kyler drivbatterierna vid laddning i värme, så låter det som i alla fall och har för mig att jag läst det.
12V startbatteriet stödladdas då man laddar drivbatterierna och det låter som du har fel i styrelektroniken för denna stödladdning, för det batteriet ska ju inte överladdas så det blir hett.

Låter som felsökning hos BMW och hoppas du har försäkring som tar detta.

/Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.