AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
214

M52TU spjället i spjällhuset rör sig inte

Hej!
Har spjäll-huset ute och när jag rengjorde det (throttle body cleaner) var jag dum nog att vrida på hjulet (som vajern sitter i) för att rengör lite extra med spjället öppet.
Vet att M54 som är helt elektronisk är det helt no-no (att öppna spjället genom att trycka på det), men jag tänkte väl i min enfald att det inte kan vara någon fara att göra samma manöver som gas-vajern gör...

Nu när jag vrider på hjulet vrids inte spjället, så någonting har gått sönder tror jag.

Någon som gjort samma eller vet vad det är?

edit
här framstår det ju inte som särskilt känsligt, bra mycket värre än vad jag gjorde

We
2.015
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
M52TU använder det elektroniska spjället precis som M54, vajern är bara där som backup.
Ok, ja det sitter ju en rejäl plastbox (med elektronik, antar jag) på det, förmodligen gick något sönder. för jag kan inte ens rubba spjället när jag trycker på det.

Luriga är att det där 1 439 383 (samma som i videon) inte är samma nummer som i ETK.
De som finns på ebay har rätt nummer, enl. ETK, och en blå etikett, det som sitter i min bil har gul (som i videon ovan).

Man lär så länge man lever ...

Mittåt, tror det är löst.

Själva "vredet" som gas-vajern snurrar har två delar, den som vajern är kopplad till, och en inre, som fysiskt sitter på spjället. Mellan är det en fjäder som gör att spjället kan vara stängt (om den elektroniska styrningen har tagit över ex.) även om du trycker på gasen.

Vad var problemet för mig då?
Jo, det verkar som att rengöringsmedlet gjorde att rester av sot blev "klibbigt" och klistrade fast spjället i huset.
Nu har jag rengjort noga (räcker inte bara att spreja) och det börjar bli bättre. Verkligen svårt att få bort randen av sot precis där spjället är i viloläge.

Frågan är väl, om man inte har problem, ska man ens bry sig om lite sot, när man riskerar detta problem istället.

Här är en video som i detalj går igenom hur den här fungerar (och hur komplicerad den är).

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.