|
|
|
|---|---|
|
Har börjat fundera på elbil. Har en X3 Xdrive 3.0 d 2017 20 000 mil. Den är fullutrustad tex elstolar, skinn, död vinkelvarning, drag, 360 kamera osv. Jag är egentligen mkt nöjd med bilen inga reperationer, den har allt osv. Jag tänker inte köpa ny elbil, kanske 2023 årsmodell. Har börjat snegla på ix1 xdrive 30 eftersom X3 i dom årsmodellerna inte har AWD. Vad jag kan förstå är det möjligt att efter idogt letande hitta en lika fullutrustad iX1 xdrive 30 som den fullutrustade X3 som jag har. Jag bor i villa. Vad tror ni- är det rätt tidpunkt att byta från diesel till el nu? Som jag uppfattar det är andrahandsvärdet fortfarande högt på dieslar. Ni som har iX1 30 vilka problem har ni haft, är ni nöjda med bilen? Jag är fortfarande tidigt i processen, kanske har jag missuppfattat ngt med utrusting osv. | |
| Vi har haft en i drygt ett år och är nöjd. Inga problem så här långt. 30-varianten har väldigt bra prestanda. | |
|
Tack för snabb respons. Har provkört Tesla MY AWD. Den har imponerande prestanda och väldigt bra kameror som hjälper till att hålla koll på trafiken runt om bilen. Nackdelen med Teslorna är dåliga säten och "plastig" inredning. Verkar också vara dyr försäkring. Är din iX1 30 din första elbil? Vad hade du innan? |
|
|
Nej, har haft en Tesla MY 2023 innan som jag körde 12k mil med på knappt 2 år. Har en i5 Touring (40 eDrive) nu. IX1 är sambons. Så rätt mycket erfarenhet av elbilar kan man säga. Tesla har en betydligt modernare infotainment jämfört med iX1. Men upplevde iX1 hade bättre byggkvalitet, ljudnivå, prestanda, komfort med framförallt föraregonomi än MY. Dock sämre räckvidd men vår rullar ändå mest korta sträckor så de där 35-40milen iX1 har räcker väldigt långt ändå. Laddar den kanske 1 gång per vecka. |
|
|
@lansman45: Vet inte hur bra koll du har på elbilar, men _om_ du vill kunna köra långt i högre hastigheter, dvs ~100-120 km/h blir lågt luftmotstånd mycket viktigare på en elbil än det är på en fossilbränsleförbrännare. iX1 xDrive 30 har tydligen ett Cd på 0,26 med dom minsta och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna. Men det är en liten SUV/Crossover, och som sådan så har den en större frontarea än t.ex. en BMW i4. Björn Nyland på Youtube har testat räckvidden i 10 plusgrader på torr väg med 18-tums vinterdäck i 120 km/h.* Han kom 27,1 mil. Och om det är under nollan och snöar rikligt så kommer den räckvidden bli mindre. Och det var en då helt ny bil utan någon degradering på batteriet. Så räkna även ~2 års degradering på batteriet till det. Länk Bara så du vet vad det är för slags räckvidd du kan förvänta dig från en liten ~2 år gammal eldriven SUV/Crossover… Tycker det verkar som du lagt en del mil på din nuvarande bil. Om du vill kunna köra långt även i högre hastigheter och när det är 'lite kyligt' ute med en elbil skulle jag istället kolla på elbilar som _inte_ är SUVar/Crossovers. *Om du vill veta exakt vilka fälgar bilen Nyland testade hade så kan du söka efter videon om testet på hans kanal. Där brukar man kunna se vilka fälgar testbilen ifråga hade ifall man 'spolar runt' lite i början av videon. |
|
|
Jag vet inget om elbilar, därför värdefullt med era synpunkter. Vi är ett äldre pensionärspar som flyttat till villa från gård för 5 år sen. Årlig körsträcka 2 500 mil/enda bilen. Tittar man på vårt körmönster nu är det ytterst sällan vi kör längre än 20 mil. Oftast är det någon mil för inköp. Kan inte påminna mig att vi tankat någon annanstans än på hemmamacken. Men bara vi pratar elbilar börjar vi känna räckviddsångest, särskilt min fru. Intressant med elbilar och förbrukning. Blev varse att en SUV drar mer än en lägre bil när jag bytte Min 530 XD mot X3:an. Får även föklaring på dom fula fälgarna på elbilarna. Vad jag inte riktigt begriper är att vinterdäck och snö är så negativt för en elbil. Jag förstår att batterikapaciteten blir lägre i kallt väder. Vad behöver vi: Bil behövs! X3:an är vår första SUV som inköptes för bättre sikt (stel nacke), lättare insteg, vilket vi är väldigt nöjda med. Elstolar med minne behövs när man delar bil. Dödvinkelvarning, 360 kamera och parkeringssensorer uppskattar särskilt jag som är äldst. Bil som lagligt drar 1000kg släp behövs också. Jag är den enda i familjen som lagligt får köra ekipaget, efter att jag kört upp och klarat teoriprovet för ett BE kort i vintras. Mera tveksamt är AWD, stark motor, komfort, premiumkänsla men man kan väl sätta något på nöjeskontot, har man otur blir det sista bilen. Som sagt är jag nöjd med X3:an Och den går nog 35 -40K mil om det behövs. Vi vet dock inget om framtida dieselpris. Skulle priset närma sig 30:-/l betyder det 50K om året. Därav funderingen på att gå över till el när begpriserna på fossilbilar är höga. |
|
|
Begagnat priset på en över 20' mil lär inte kunna sjunka mycket till så att passa på när "begpriser på fossilbilar är höga" är ingen bra anledning att byta. Är det ekonomin du tänker på så behåll bilen du har. |
|
|
SKE3. Du har rätt, värdeminskningen är normalt liten på en så gammal bil med det miltalet. Frågan är om skiftet el/fossil i bilflottan spelar roll. |
|
| Det ”skiftet” att enda elbilar som efterfrågas ligger väldigt långt borta. | |
|
Ska3 Där försvann ett av mina argument för att byta bil!! |
|
|
@lansman45 Har du stel nacke så kanske en SUV/Crossover är motiverat. Försämras batterikapaciteten i kyla? Det tror jag inte. Som jag förstått det handlar det istället om: – Vinterdäck kan inte vara lika lättrullande som dom bästa sommardäcken eftersom det behövs mer grepp på vintern. – All form av nederbörd ökar det motstånd bilen måste övervinna för upprätthålla hastighet. Riktigt hur och varför kan jag dock inte förklara. Är endast lekman på sånt här. – Luft blir tjockare/tätare ju kallare temperaturen blir. Det påverkar också. – Uppvärming av kupé och i viss mån även batteripack kräver också energi. Sen förstår jag så klart att ekonomi är en faktor. Och idag vilar ju i princip hela omställningen till elbilar på privata individers individuella ekonomier. Så var och en måste ju själv avgöra ifall man har ekonomin att ta det steget. Det du kan göra för att se hur lång tid en av dina fåtal resor över 20 mil kommer att ta är att mata in uppgifterna för resan i A Better Route Planner (ABRP) på I-net. Där kan du välja bilmodell, sträckan, temperatur, nederbörd, och kanske även motvind. Då planerar den in resan på snabbast möjliga sätt med alla eventuella stopp vid snabbladdare som kan tänkas behövas. Tycker vidare det är en hel del bilfirmor som räknar med maktskifte vid valet. Och till valet är det ju inte så långt. Blir det maktskifte så kommer det med stor sannolikhet bli billigare att som privatperson köpa och köra elbil. Sen är väl frågan vad det kommer göra med den svenska beg.marknaden för elbilar. Känns väl som att det kommer kunna bli typ soprent på beg. elbilar i Sverige relativt snabbt… Och hur är det med fossilbränslepriserna? Kommer det inte ske obligatoriska tvingande skattehöjningar på EU-nivå i rätt snabb takt framöver?… Tror väl även att en ~2-3 år gammal iX1 kommer kunna hålla värdet rätt bra framgent. Framförallt kvinnor är ju av ngn anledning _väldigt_ förtjusta i SUVar/Crossovers. Och det allmänna kunskapsläget om hur lågt luftmotstånd är en fördel när det gäller elbilar verkar ju inte vara så där /jättestort/* i den svenska allmänheten… En iX1 är väl således rätt nära den 'perfekta' andrabilen för hushåll som behöver två bilar och uppskattar lite premiumkänsla… Vet inte, men gissar att iX1 har bra förvärmning inför snabbladdning i kyla. Det är annars en viktig parameter att kolla upp om du börjar leta bland andra tillverkare. Är rätt ny på det här forumet, så vet inte hur mkt info. om elbilar som det finns här. Annars har det svenska Teslaforumet ett subforum om andra elbilar än Tesla. Vill du ha ytterligare perspektiv på ett sånt här bilköp så kan du ju alltid skapa en tråd även där. Finns många på det forumet som är mer insatta än mig på flertal av de ovan förekommande ämnena. Numera verkar mängden feedback allmänt gått ner lite på det forumet, särskilt så här i semestertider, men skulle gissa på att du ändå kommer kunna få ung. samma mängd svar som här. Beror ju så klart även på hur mkt du själv deltar. Mer aktivt deltagande brukar generera fler svar. *Tycker inte det verkar som det går att göra kursiv på det här forumet. |
|
|
EDIT: Även om en bilmodell har förvärmning av batteriet inför snabbladdning i kyla idag – dvs. årsmodell '26 el. '27, så är det inte säkert att tidigare årsmodeller har haft det. T.ex. så kom det först till '24 på VW ID.4, ID.5 och ID.3. Har för mig att det även gäller för t.ex. Toyotas bZ4X. Minns dock inte när brytpunkten i så fall inföll för den. |
|
|
Nu kommer kilometerskatt för elbilar i England. Naturligtvis börjar det på låg nivå med den berömda långsamt kokta grodan som förebild. Med ett regeringsskifte i Sverige med den redan geniförklarade Burnham som förebild anar vi vad som händer även här! |
|
| Hur är kilometerskatten i UK utformad? Är den progressiv utifrån bilarnas vikt, så att ju tyngre bil – desto mer skatt? | |
| Burnham har suttit 1 vecka. Km-skatt i UK började diskuteras för flera år sen. Man behöver inte gilla en politiker men man bör åtminstone inte göra sig dum med flit. | |
| Själv tror jag ju som redan nämnts ovan att ett regeringsskifte i Sverige kommer innebära rejält lägre kostnader för elbilsbillister. Mp:s ena språkrör Daniel Helldén kör t.ex. elbil… Men visst, det är väl kanske inte helt otänkbart att de allra största och tyngsta El-SUVarna kan få div. högre avgifter… | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.