|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver tips.Bilen en 525 92a har alltid funkat perfekt även i dag men när bilen hade stått ungefär en timme så gick startmotorn runt med full kraft men motorn ville ej starta vad kan vara fel? y.ymer | |
|
Får motorn bensin? Pröva att starta med startgas (sprutas in genom luftinsuget, efter att ha tagit bort filtret) Startar motorn nu så är det sannolikt bränslepumpen, bränslepumpsreläet eller något annat med bränslesystemet som inte funkar. Om bilen inte funkar ens med startgas så kan det vara något klydd med tändningen! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Kan vara batteriet som inte orker leverera tillräcklig gnista till stiften när startmotorn går. Jag hade ett snarlikt problem på min förra bil. Där orkade batteriet driva runt startmotorn (dock ingen längre tid) och bilen startade inte. Det fenomenet kom plötsligt när jag skulle starta, innan hade den fungerat helt klanderfritt. Det visade sig vara en cell i batteriet som hade blivit kortsluten. Det som var lite lurigt var att när man mätte batteriets syravikt i cellerna verkade det perfekt. Samma sak när man mätte batteriet obelastat - inga märkliga värden. Däremot såg man att det inte bubblade i en cell när jag laddade batteriet med en batteriladdare. Dessutom såg man att batteriet inte var friskt när jag lånade en belstningsprovare på en bensinmack. Ett nytt startbatteri senare fungerade den perfekt igen! Inte säkert att det är ditt problem, men relativt enkelt att kolla. Mvh |
|
| Johan B: Var hittade du en bensinmack som hade belastningsprovare??? Man brukar få vara glad om bensinmacken ens har vanliga handverktyg. Vid mitt senaste besök på en bensinmack fick jag endast en ytterst frågande blick och ett "hur ser en sådan ut", när jag frågade om de hade en skiftnyckel att låna ut. :-D | |
|
En lokal mack i Smålandsskogarna som även har en verkstad mm. Däremot har de INTE ICA-sortimentet. Kort sagt en bensinmack och inget mini-ICA som även säljer bensin. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.