|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en BMW E39 525i touring 02 automat, Jag får ett rrr ljud runt mittenkonsolen (armstödet) när jag kommer upp i hastighet mellan 45-60 km/h under och över den hastigheten så låter det inget. Detta problem kom i samband när jag sänkte ner bakaxeln för att byta bak fjädrar, hängde av kardanaxeln fram emot växellådan, har även bytt hardyskiva men ljudet kvarstår. Finns det någon markering på kardanaxeln och hardyskiva? Jag såg inga markeringar när jag bytte hardyskiva, tänker om det kan vara så att kardanen inte sitter rätt enligt markeringar? Med vänliga hälsningar Ak | |
![]() 13.468 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hardyskivan har pilar som ska peka mot flänsarmarna. Hardyskivan i nedanstående bild är således FELAKTIGT monterad: Länk Men detta skapar inte vibrationer, det bara förkortar livslängden på hardyskivan något. I övrigt finns inga markeringar eller monteringskrav. Antar du lossade på stödlagret också. Vid återmontering ska man trycka stödlagret en halv centimeter eller så framåt för att ge gummiupphängningen/lagret en viss preload. Även här tror jag att det handlar främst om en längre livslängd, men det finns varierande uppgifter att det kan skapa låghastighetsvibrationer om man inte gör det. Finns vibrationerna bara vid gaspådrag/kontinuerlig acceleration, bara vid coasting (frhjulning) eller både? |
|
Den här är kanske bra att titta på med, 21,3 min specifikt, men hela filmen är förstås sevärd. För övrigt en hel serie med filmer där Sreten renoverar en E39 med 6a (annars gör han mer exotiska BMW, som man bara kan drömma om :)) |
|
|
Tack för svaren:)) kaljo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.