AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
712

BMW iX5 G65

Nu känns det som att polletterna trillar ner rätt med nya "X5-an" äntligen i helel. Större än iX3, mycket BMW och inte kanske lika futuristisk som iX.

Nu känns det som att det bör bli rätt stora prisnedgångar på X5 50e och iX väl?

Någon som sett någon prisbild på iX5?

/Anders
Visa användare
3.758
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Häftigt med fem olika bränsle-lösningar för iX5 - BMW snålar inte i utvecklingen. Dagens X5 torde vara iskall, med tanke på hur fort bilar "åldras" nuförtiden.
Ja exakt och speciellt som X5 50e varit en av de absolut mest sålda modellerna senaste åren och ligger ännu klart över 1,1 mkr i många fall trots en modell som väl kom 2018. Jag älskar ju i sig X5 men den har ju inte funnits i el tidigare bara mellanmjölk i 45e som jag haft och 50e. NU snackar vi bil och här försvann ju även iX3 för mig nu när denna kommer. Även om jag lovat mig att inte köpa BMW igen på grund av BMW FS - men får väl i så fall byta finansbolag! Var annars inne på EX60. Men antar att iX5 lär väl komma från 1,2 och uppåt?

/Anders
js
1.943
jsn
i5 m60 -24
2,8 ton nätt med batterier, drygt 500kg mer än motsvarande brännbil...
Jo men nu @jsn är det ju så att allt fler vill ha elbil. En fossil X5 känns då väldigt antidaterad och en hel el X5 känns verkligen som det som många skulle önska sig. Jag förstår inte riktigt varför vikten skulle vara så viktig på en X5?

/Anders
Vad får man egentligen med en iX5 som man inte får med en i5 Touring?
Visa användare
8.672
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Utrymme, främst i baksätet för vuxna eller bilbarnstolar. Samt suv-karaktären med att sitta högt som fler än man tror uppskattar.
Som @Grelle skriver så är det ju totalt olika bilar, oavsett drivmedel. Hög/låg, utrymmen, komfort, sitta ner/stiga upp osv körning mm.

/Anders
js
1.943
jsn
i5 m60 -24
Det var absolut inte att klanka ner på elvarianten, jag skulle välja den alla dagar i veckan framför de andra lösningarna. Men en bil på 2,8 ton är tung och blir tung i uppträdandet. Jag tycker att min i5 upplevs tung och den ligger väl på 2,3-2,4 ton. Den enda suv jag har kört som inte upplevdes som en suv var Polestar 3, och den upplevde jag ändå som tung. Även den ligger 2.4 ton.
Så vill man ha en stabil pansarvagn så är denna säkert utmärkt, men vill man komma något närmare körupplevelse / körglädje så tror jag tyvärr att man få titta på andra varianter. Men jag hoppas jag har fel.
Jo
1.161
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Blir golvet i baksätet iX5 platt eller är blir kardantunneln kvar som i i5?
MU
946
MUC
M340i - 2025
Wow,  BMW iX5 60 xDrive, totalvikt 3480kg, precis på gränsen att man får köra den med B-körkort.

Hela mind setet är ändrat avseende vikt. Nu ör drygt 2000 kg lättvikt… förut var 1600 kg tungt!
Ve
1.697
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
När vägde en X5 1600 kg? Första generationen vägde 2,0-2,3 ton beroende på motor och utrustning. Klart det är skillnad mot 2,9 ton men...
Har ni sett att BMW nu säljer nya X5 50e M-sport från 899kkr? Jämfört med XC90 och Cayenne låter det som en riktigt bra deal om man vill köra hybrid. Gissar på att den kommer bli ett relativt vettigt nybilsköp ekonismiskt sett, trots utgående modell.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.