AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
419

Problem bakruta/bagage 330e -24

Tjena!

Fick problem med att stänga igen vår bakruta igår. Ställde bort bilen, låste den, och när jag sen kom tillbaka så stod det "bakruta öppen", försökte då stänga den men själva låsen reagerar inte alls och rutan studsar bara tillbaka. Inget som kommit i kläm eller liknande.

Bmw har då en säkerhet att man inte kan öppna bagaget samtidigt som man har öppet rutan, så har försökt trycka till rutan samtidigt som jag försökt öppna bagaget, men bagaget reagerar inte alls. Testat alla trix med bilnyckeln, knappen på förardörren, letat efter en nödöppning av bagaget, som tydligen inte finns på den här modellen osv.

Gick in i bmw-appen och såg att appen indikerar både "bakruta öppen" och "bagageutrymme öppen".
Börjar läsa lite om deras BDC-system och tydligen så spärrar den helt att skicka en signal till bakrutan så länge bagage=öppen, även om själva knappen på bakrutan reagerar när man klickar på den så skickar den aldrig tillbaka 12v till låsmotorn på bakrutan.

Problemet här är att jag tog in den till bmw för reparation, och dom sa efter 30mins felsökning att det är låset till bakrutan som är trasigt och behöver repareras. Försökte förklara detta som jag läst, men dom var fast beslutna om att låset ska bytas.

Frågan då, är det någon här som varit med om detta eller har någon hum eller mer koll på G21s BDC-system och om min teori är rimlig på något sätt, eller om det mest troligt är låsmotorn det är fel på?
Känns som det skulle vara ett lättfix att tvinga en signal till rutan/bagaget, istället för att vänta en vecka på att dom beställer hem en ny låsmotor och byta ut den, som inte kommer lösa problemet.

Tack på förhand!
2.434
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,
då detta ser ut att vara ett fabrikationsfel så går det på garantin, vilken är 3 år enligt konsumentköplagen.
Du ska mao inte behöva betala något för detta.
Hur skulle det vara ett "fabrikationsfel"...då skulle allt som går sönder vara "fabrikationsfel".

Detta verkar bara vara att lämna in för reparation...och om det nu mot all förmodan inte skulle lösa problemet lär du inte bli debiterad för delen.

Varför göra det så svårt? Saker går sönder och kostar pengar att fixa.
bl
2.334
blixten
325i -88
Ska3 skrev.
"och om det nu mot all förmodan inte skulle lösa problemet lär du inte bli debiterad för delen."

Jag har nog aldrig varit med om att Bmw skulle vilja låta bli att debitera en reservdel som de monterat. De kommer, med mycket stor sannolikhet, att hävda att den delen de bytte först också var trasig.

Sedan kan det mycket väl vara så att det är motorn som är trasig och behöver bytas/lagas.
Tack alla för svar!
Jag hade fel i min teori, öppnade upp till själva låsmotorn och insåg att den hamnat i fel läge, så snurrade runt kugghjulet så att den hamnade i låsläge, och då gick det att stänga den samt öppna bagaget.
2.434
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
@SKA3, Du har alltid rätt att klaga på fel i 3 år när du köper ny eller begagnad bil av en bilhandlare.
Sedan är det kanske inte alltid så enkelt. När något går sönder i förtid och som inte är utsatt för mer än normalt användande så kan man hänvisa till konsumentköplagen.
Om konsumentköplagen ska gälla måste du kunna bevisa att felet var ursprungligt....och det har bevisligen fungerat i två år....så den vägen är i stort sett omöjlig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.