|
|
|
|---|---|
|
Hej Har mätt batteriet direkt på polerna i bagaget samt via cigarettuttaget i bilen. Direkt på batteriet så mättes det till 12,45 i vilospånning. I cigarettuttaget blev siffran 12,3 volt. Detta efter att bilen stått i garaget ett helt dygn. Laddspånningen ligger på ca 13,3 volt när jag kör med bilen, mätt i cigarettuttaget då. Detta gäller bilen i sign. Batteriet är ett Banner (AGM). Har kollat lite på det och där satt en liten klisterlapp där det stod 23.05.17 och jag tror att det är datumet på batteriet om detta stämmer så är det originalbatteriet som sitter i. Det är alltså 9 år gammalt. Jag har hört här på forumet att ett agm-batteri ska ha en vilospänning på ca 12,7 - 12,8 volt så mitt batteri är ju ganska låga volt. Har inga problem med bilen, den startar alltid året runt men undrar nu om det är dags att byta till ett nytt? Kolla bilderna. Länk Länk Länk | |
|
Ett fulladdat AGM-batteri, utan besastning, bör ligga mellan 12,8V till 13,3V Ideal laddspänning för ett AGM är mellan 14,4 och 14,8 volt. |
|
| Jag är inte riktigt säker på detta men jag tror man måste helt koppla ur batteriet för att exakt få reda på vilospänningen. Det finns ju förbrukare på när det är inkopplat. Så jag tror 12,45 är helt ok. Det brukar min X2á också ligga på när bilen gott in i sleepmode efter ungefär 15 minuter att jag rört någon dörr eller så. | |
|
Personligen hade jag monterat ett nytt batteri. |
|
|
Hej, Batteriet har visserligen låg spänning, men snarare tycks väl generatorn vara problemet, eller? Allt under förutsättning att multimetern visar rätt. //Lennart |
|
|
Steaman laddar det för dåligt då? Mätte ju upp till ca 13,3 volt när jag körde bilen. Kan det vara nåt annat som strular? Var ute nu och mätte direkt på batteripolerna med motorn på tomgång och det visade 13,47 volt. Så den laddar för dåligt. Kan det vara kolena i generatorn? Bilen har ju gått ca 22500 mil. lenwib bytte batterier i multimetern för några dagar sen. |
|
|
Du måste mäta över batteripolerna för att se laddspänningen. men om det fortfarande visar 13,3 så är det något som inte stämmer. Antingen hög förbrukning eller fel på laddningen. Vilospänningen ska inte mätas direkt efter att bilen vaknat då lasten är stor utan vänta ca 10 minuter. Länk |
|
| Tack för svar. Misstänker att det kan vara generatorn (kolen). Verkar lite krångligt att demontera generatorn. Massa slangar ivägen. I värsta fall får jag lämna in den. | |
|
"Har kollat lite på det och där satt en liten klisterlapp där det stod 23.05.17" Första bilden är på IBSn (den säger inget om batteriet). "Detta efter att bilen stått i garaget ett helt dygn." Stod den med dörrar öppna? Så fort man öppnar en dörr så vaknar bilen - då är det inte vilospänning längre. Skulle inte vilja påstå att en laddspänning på 13,3V direkt säger att det är fel på generatorn, speciellt när det är en IBS inblandat (kanske om det var på vintern). Kör man alltid med koll på laddspänningen så lägger man märke till ett och annat. T ex om man laddat batteriet så är det inte säkert att generatorn laddar alls (spänningen kan ligga 12,0V) förrän man bromsar. Enkelt att ha koll på spänning när man kör med ett voltmeter i 12V-uttaget. Ex Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Varför leta efter problem om du inte har problem? | |
| Sverige. Har googlat på det och samma argument kom upp som din. Det kanske är så. Har laddat batteriet för några veckor sedan. Får avvakta och se vad som händer kanske är lugnt. Är exakt en sådan voltmeter jag har. Ska göra en långresa snart därför är jag lite orolig. | |
|
Sätt batteriladdaren på "supply läget". Ta av polerna på batteriet och kolla vilospänningen efter några timmar. Då får du rätt vilospänning och inget annat som tar ström. Om det hade varit vinter borde du vara orolig men inte nu. |
|
|
Har du 2 batterier, som jag har? Ett i motorrummet och huvudbatteriet i skuffen. |
|
| Nej har ett batteri i skuffen. Kollade spänningen idag när jag vart ute och åkte då visade det 14,4 volt. Så jag tror att det fungerar som Sverige skrev io m att ibs är inblandad. Förmodligen så fungerar allt som det ska. Tack för alla svar än en gg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.