AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
406

Hur mycket skiljer er förbrukning mellan vinter och sommar?

js
1.942
jsn
i5 m60 -24
Har just fått min juni-återblick, och blir då fundersam på hur mycket andras förbrukning skiljer mellan vinter och sommar...
I februari snittade min i5 m60 på 24,3kWh/100km, vilket enligt appen var mindre än för 84% av andra förare av samma modell
I juni snittade den på 21,5kWh/100km, vilket enligt appen var mer än 79% av andra förare av samma modell
Dvs trots en förbrukningssänkning på drygt 10% så går jag från att ha en väldigt snål förbrukning till att ha en väldigt glupsk förbrukning...
Så hur mycket skiljer er förbrukning mellan vinter och sommar?
da
2.002
danielb
I4 M50 -24
Jag har liknande skillnad i siffror på vår I4-M50. Matrisen med ingående parametrar som påverkar räckvidden oavsett årstid är oöverskådlig. Jag har ca 300km räckvidd vid 80% året runt, +/- 50km.
Visa användare
8.672
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har du din bil i varmgarage på jobbet/hemma? För det skulle kunna förklara om dina siffror är långt under medel en vintermånad, då många andra har bilarna ute och det går el för uppvärmning i samband med kortturerna. Sen sommartid försvinner den fördelen och då slår det annorlunda. En teori bara.

Min egen Audi e-tron 55 drog 2,9 kWh/mil i februari och 2,3 kWh/mil i juni. Men då var jag i Åre i februari när det var -30 och det blev rent ut sagt usla förbrukningssiffror på de 100 milen (~3,5 kWh/mil).
Ve
1.694
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Min iX xDrive50 drog 27,4 kWh/100 km i januari som var svinkall (inget varmgarage). Nu är jag nere runt 21 kWh/100 km under sommaren.

Drar mot Normandie på tisdag. Ska bli kul att se vad den drar på långresa och även hur snabbladdningen är jämfört med Teslan.
js
1.942
jsn
i5 m60 -24
Ja, delvis står den i garage, så det har en påverkan på resultatet.
Juni innehöll även några lite längre resor, vilket alltid driver upp förbrukningen.
Det är också ytterst få resor som är kortare än en mil för mig, jag har knappt 4 mil till jobbet, och drygt 12km till mataffären. Bor på landet så "korta resor" finns inte för mig...
Men tycker ändå att mina relativa förbrukningar skiljer väldigt mycket, från toksnålt till toktörstigt, så det är intressant att höra vad ni har för förbrukningar.
Visa användare
8.672
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I brist på att den kommer någon med siffror för sin i5 så funderar jag på om det är ditt körmönster som slår för dig.

Sommartid är ju kortkörningar riktiga snålkörningar med elbil. Ingen värme behövs och ofta är kortkörningar inte på motorvägen utan i stadstrafik/landsväg. Många kör ju inte så långt med sin bil, som du gör. Så det kan vara en förklaring att du hamnar sämre på sommaren mot medel med dina längre körningar som jag antar då blir i 90+ km/h mot de andra i 50/70 km/h.
js
1.942
jsn
i5 m60 -24
Stämmer bra, långa sträckor i 100 resp 110, snitthastigheten brukar ligga på dryga 70km/h. Säkerligen det som slår igenom.
Som kuriosa kan jag nämna att när jag hänger en obromsad gallerkärra efter bilen så ökar förbrukningen med dryga 50%... Hänger jag en obromsad kärra utan gallergrindar bakom så ökar inte förbrukningen med 10%...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.