AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
363

Automatlåda e32 ZF

Ch
16
Charlie_h
E60 530xi -06
Hej , min bmw e32 740i från 1992 , har slutat växla och dunkar ibland när den ska läggas i 1an eller backen. Jag kan köra den men den växlar jätte sent, om jag klickar i vinter läget så växlar den upp. Men fortfarande konstig med växlingen den växlar väldigt sent. Jag provade byta olja som beskrivet på många ställen, det hjälpte inte. Nu funderar jag på att öppna upp och byta plastkulorna. Jag vet inte exakt vart dom sitter. Jag har hittat gamla trådar på dom som bytt dom, men alla länkar funkar inte. SÅ är det någon som har en beskrivning, bilder vet mer så är det väldigt tacksamt. Jag läste exempel att kulorna kan slitas ut och hamna på fel plats. Vart är rätt plats ?

Hej,

Den här beskrivningen är väldigt detaljerad och verkar innehålla det mesta man behöver veta.

Men du har kanske redan sett den?
Länk

//Lennart
Ch
16
Charlie_h
E60 530xi -06
Hej Lennart, tack för den :)
Någon som vet vart man kan köpa plastkulorna i lådan ? Sen

Funderar på om man kan mäta sig fram till att kontrollera EDS-solenoiderna, kan man ohm mäta dom ? va ska det vara för värde ?

Funkar biltemas automatlådsolja eller va rekomenderar ni ?

bl
2.334
blixten
325i -88
Kolla vad ZF rekommenderar för olja till din automatlåda och använd den. Via ZF kan du antagligen även få tag i plastkulor.
Om du läser länkens uppgifter, får du svaren. :)

"Lundbergs" torde vara en handlare i Norrköping. Annars kanske författarnas e-postadresser fortfarande lever.

Oljan brukade tidigare delas in efter grön resp svart etikett på lådan. Numera har Shells variant utgått och rekommendationen är Mobil LT 71141 för båda. Om Biltemas anger att den motsvarar Mobils är det väl OK, fast jag undrar om du hittar någon sådan information.

Här har du olje-info plus.
Länk

//Lennart
Ch
16
Charlie_h
E60 530xi -06
Nu har jag kollat kulorna i lådan. Dom såg bra ut låg på rätt plats. Återmoterade fyllde upp med olja. Fortfarande så växlar den sent men nu går den in i nödläge när den ska växla ibland, Stänger man av väntar en stund startar så försvinner den men kommer tillbaka när bilen ska växla. Någon som har feldiagnostikverktyg och kan hjälpa till i Eskilstuna eller närheten? Kan någon rekommendera en som man kan köpa som funkar för en bmw e32 740i 1992, solonoiderna kopplade jag mot batteriet direkt alla klickade och ohmmätte dom , så dom ska vara hela. Några andra tips man kan kolla på ?
Den enda ”ofarliga” och på sin tid typiska anledningen till nödläge på växellådan, som jag vet, är dåligt batteri.

//Lennart
Ch
16
Charlie_h
E60 530xi -06
Ja det stämmer har läst om att batteriet kan ställa till en hel del. Men detta är ett bra batteri, så det är något annat elektroniskt. Läste en tråd där jag tror du hjälpte någon, det va något med gasspjällen , eller något med motorn när den inte går bra så kan även automatlådan gå in i fel programläge. Även något med bakbroms om de va relä eller givare som kunde spöka.
Oj! Det har jag i så fall hunnit glömma… :(

Har du nån ledtråd?

//Lennart
Ch
16
Charlie_h
E60 530xi -06
Nej faktiskt inte. Men jag försöker få tag på någon som kan felsöka så jag får ut en felkod till att börja med. Samtidigt kanske skriva loss gasspjället. Läste även att luft när man fyller olja kan ställa till det men den ska försvinna själv efter ett tag.
Jag hade en gång en Volvo med hydraulisk överväxel , där de berörda kolvarna läckte så att trycket blev för lågt och ÖV slutade fungera.

Kan det vara något med oljetrycket, tror di? Att lådan fungerar ok tills den blir varm?

(Nu hann du föte, men jag skickar ändå.)

:/Lennart
Ch
16
Charlie_h
E60 530xi -06
Jag tror inte det är när den är varm. Eftersom när motorn är varm så kan jag stänga av den vänta en liten stund och starta då har felprogram läget försvunnit. Sen när jag kör iväg och den växlar ibland mellan 2-3 och ibland 1-2 då kommer den tillbaka och ställer sig i fel programlägestabell. Innan den gick in i felprogramläget så hade jag problemet att den växlar väldigt sent . Det är samma fel när felprogramläget inte går in.
Ch
16
Charlie_h
E60 530xi -06
En annan sak jag märkte igår när jag provade bilen var att ABS givarlampan lyste i displayen när jag gasade på men försvann direkt jag släppte gasen. Har säkert inget med detta att göra men man blir ju fundersam med all den elektroniken.
Det finns ju rätt mycket här på AP.
En i högen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.