|
|
|
|---|---|
|
Hej Undrar om man behöver byta generator eller kol när bilen gått ca 22000 mil. Anledningen till att jag ställer frågan är att jag inte vill bli ståendes vid vägkanten om generatorn ger sig. Har ägt två mercedes bilar som stannade för mig pg a att kolena vart slitna efter ca 20000 mil. Turen för mig vart att dessa bilar vart ganska enkla och byta kolena på, gick in på en bensinmack köpte delen och sen bytte jag och bärgningsbilen gav starthjälp sedan vart det bara att fortsätta resan. Bmw`n är ju lite mer komplicerad än så. Skulle den stanna pg a dito fel så innebär det bärgning till närmsta verkstad. Därav frågan. Ska man köra tills bilen stannar lr ska man byta i förebyggande syfte? Gäller bilen i sign som gått ca 20000 mil. | |
| Det är nog läge att byta kolen typ nu. Startmotor.se har "lösa" kol som man kan köpa till en rimlig peng. Men du måste montera bort regulatorn som kolen sitter i. Finns filmer på youtube som visar hur man byter endast kolen. | |
| Ok tack för svar. Har du nån länk till en sådan video? Vad ska jag söka på? | |
|
Här har du principen för hur man byter kol i regulatorn. |
|
|
Jag köpte först en ny billig regulator på autodoc, den höll en vecka. Bytte sedan kol på min original regulator istället, den höll tills jag sålde bilen ett antal tusen mil senare |
|
| Ok Tack för info. Bara en sista fråga. Måste man ta bort hela generatorn för att komma åt regulatorn? | |
| Jag vet inte hur det ser ut på just din bil, någon annan kanske vet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.