|
|
|
|---|---|
| Lampan till asc:n lyser hela tiden,och det händer inget när man trycker på kontakten.Kan knappen ha hängt sig tro? Jag kopplar ur asc:n nån gång på vintern när det är mycket snö och jag ska upp ur garaget,man måste ha full fräs uppför backen. | |
|
Eftersom ABS-lampan tydligen håller sig lugn, handlar det kanske om styrvinkelsensorn? Den kan få fnatt men låter sig ofta(st) omkalibreras. En felkodsläsning rekommnderas. //Lennart |
|
![]() 13.453 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! I både ASC och ASC+T systemet så ingår även kontroll av gasspjället så det kan också vara en felkälla (gasspjället eller någon av dess givare). Att denna är inblandad har högre sannolikhet i det här fallet då endast ASC-lampan lyser (om det hade varit fel på någon ABS-sensor så hade ABS-lampan börjat lysa). ASC stryper endast gaspådraget (genom att styra gasspjället). ASC+T är som ASC fast nu kan systemet ävan styra de bakre bromsarna. Någon styrvinkelsensor bör inte ha funnits på E39 på denna tiden - det borde kommit först med DSC III vilket kom först 1998 på E39 540i med dess DSC III 5.3 - var väl året därpå när det kom som optional på andra modeller som E39 528i - först frånn MY2000 var det väl standard på E39. Nu minns jag inte om E39 1996 hade ASC eller ASC+T som standard eller kom ASC+T som standard först 1997? Så om det endast är ett ASC system så är faktiskt bromsarna inte inblandade utan endast gasspjället. Som lenwib säger så måste data insamlas för analys för att kunna gå vidare - första steget i den resan är utläsning av felkoder. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.

