AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
347

Pågående bilköp 520d

Är på g att köpa en 520d manuell 2016.

Har lite funderingar vad jag bör titta på? Hur är BMW-n manuella låda på en f11? Denna har gått runt 20.000 mil, finns risk för kopplingsras?
Ma
1.348
Matthias
328i GT - 2016
320d - 08
X5 40d - 13
BMW:s manuella lådor är helt ok (om man vill ha en manuell vill säga). Jag har både automat och en manuell bil och trivs med det också. Kopplingen måste såklart bytas när den är sliten, du får försöka lista ut om och när det är gjort. Ibland byts också svänghjulet, vilket kostar mer. Manuell skall vara billigare, ligger ofta 10k under automater.
Vad har du för modeller :)? Är riktigt nojig över manuella lådan😵‍💫 värdeminskning? Vad kan den kosta och byta ifall den rasar?
Varför skulle just kopplingen ge upp? De finns många olika delar som kan gå sönder efter 20' mil.
Frågan du bör ställa är hur bilen används. Långköring eller stadskörning?

Ring en verkstad och fråga om pris.

Värdeminskning kommer du garanterat ha...troligtvis inte mer för en manuell än automat.
bl
2.321
blixten
325i -88
Manuell låda är ju billigare i längden och manuella lådor brukar generellt sett inte rasa. Oljebyte och spolning av en automatlåda är dyra saker, oljebyte i en manuell låda enkelt och billigt. Jag personligen hade oroat mig mer för utgifter för en automatlåda. Byte av koppling beror ju på om den är sliten, vilket den inte alls behöver vara.
Ma
1.348
Matthias
328i GT - 2016
320d - 08
X5 40d - 13
Jag har haft flera manuella - mest e91 men också min nuvarande f34. Koppling och växellåda lirar riktigt bra på e91 - båda var diesel.

Som sagt så kan många andra delar strula, men det var kopplingen du frågade om. Kopplingen slits innan den rasar. Jag hade inte hängt upp mig på den. Vad jag kommer ihåg så är det inte så dyrt att byta - 3500 för satsen typ.
Ma
1.348
Matthias
328i GT - 2016
320d - 08
X5 40d - 13
Jag har haft flera manuella - mest e91 men också min nuvarande f34. Koppling och växellåda lirar riktigt bra på e91 - båda var diesel.

Som sagt så kan många andra delar strula, men det var kopplingen du frågade om. Kopplingen slits innan den rasar. Jag hade inte hängt upp mig på den. Vad jag kommer ihåg så är det inte så dyrt att byta - 3500 för satsen typ.
MU
945
MUC
M340i - 2025
Om kopplingen behöver bytas och bilen har rullat 20’ mil så byter man svänghjul också.
Tror du landar på 20’kr hos typ Mekonen, arbete och delar.

Men varför är du orolig för just kopplingen, märker du att den slirar?
Har läst mycket om att växellådan,koppling m.m inte verkar vara så bra på dessa f11or? Tänker att när bilen gått 20.000 mil kan de vara en dyr grej att fixa? Är dessa manuella lådor bra?

De här är en rwd så ingen adblue vilket är bra
bl
2.321
blixten
325i -88
Mekonomen är ibland dyrare än originalverkstad. Mekonomen tar tex ofta 3 gånger så mycket betalt för delarna än priset på nätet.
Jag har en ~2015 gasdriven VW Golf kombi med manuell låda. Den bilen har nu gått en bit över 19K mil. Jag har kört ca 17K av dom milen. Kan inte tänka mig att varken manuella lådan eller kopplingen hade bytts när jag köpte bilen bättre beg. med ~2K mil på mätaren. Både koppling och växellåda är i princip som nya. Och jag både rycker och sliter _alltid_ i växelspaken som ifall jag körde bilen på bana. Växlar dock så klart alltid mjukt (men snabbt) med kopplingen men tar det relativt lugnt i växlingen från 'N' till 1 till 2. Det händer inte så ofta, men ibland missar jag en växling med åtföljande missljud som följd innan man hunnit stampa kopplingspedalen i mattan.

Så… Varför skulle koppling&växellåda vara sämre på en BMW?… Ifall tidigare ägare har kunnat köra bil med manuell låda anser jag att både koppling och växellåda bör vara åtm. nästan som nya. Är dom inte det så har tidigare ägare misshandlat bilen och/eller ev. missat något servicemoment*, och då får man väl antingen:

1. Acceptera att ev. behöva byta koppling.
2. Köpa en annan bil istället.

Jag kan inte bedöma i vilken utrsträckning själva växellådan (eller motorn) kan skadas av någon som inte kan köra bil…

Samt: Har faktiskt aldrig kört en BMW. …Men har kört manuell 987 Cayman och 997 911.

Och ifall någon undrar varför jag reggat mig på det här forumet… En bättre beg. BMW i4 eDrive40 är en av kandidaterna till nästa bil.

*Vet inte om det är ngn slags service på en manuell BMW-låda innan 20K mil.
Ma
1.348
Matthias
328i GT - 2016
320d - 08
X5 40d - 13
ingen service på manuell låda, eller så gör man det själv - kostar några hundralappar för oljan och några hundra för hyra av lift.

Däremot är det (borde vara) service på automatlådorna.

Finns ingen anledning att vara nojjig för lådan
bl
2.321
blixten
325i -88
En sak som kan vara bra att veta för de som har bilar med manuella växellådor, är att när bilen har några år på nacken och man kanske upplever att kopplingen inte riktigt tar när man trycker kopplingspedalen i botten. Då är det ofta kopplingen som behöver luftas, kopplingens hudraulvätska sitter vanligtvis ihop med bromsvätskan i samma behållare. Men det är väldigt sällan som bromsvätskan till kopplingen byts i samband med bromsvätskebyte. Detta tar några minuter att göra men görs vanligen inte.
Hur kan man inte byta "bromsvätskan" till kopplingen om det är "samma behållare"?

Behövs lite mycket service på manuella som automatlådor...dvs ingen.
bl
2.321
blixten
325i -88
Det räcker inte med att byta bromsvätskan i behållaren, man måste byta bromsvätskan i rören som går till kopplingen också*. På samma sätt som man byter bromsvätskan som går ut i rören till bromsarna. Att endast byta i behållaren gör ingen nytta, även om en del verkstäder som utför fuskjobb sysslar med det...

ZF som tillverkar många av Bmw:s manuella lådor rekommenderar byta av olja i växellåda var 10 000:e mil. Vill minnas att en liknande rekomendation finn även för automatlådor.

*Bromsvätskan i rören till kopplingen behöver dock inte bytas vartannat år som rekommenderas avseende bromsarna.
Det är inget oljebyte på BMW:s automatlådor.
bl
2.321
blixten
325i -88
ZF som tillverkar Bmw:s manuella lådor rekommenderar oljebyte var 10 000:e mil, Bmw rekommenderar ingenting. Samma gäller, vad jag erfar, på automatlådor i Bmw tillverkade av ZF... Många som kör Bmw med automat får ryckningar och liknande mellan 10 000-15 000 mil, dessa ryckningar brukar försvinna vid byte och spolning av automatlådan. Byter man oljan vid 10 000 mil slipper man ofta spolning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.