|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har då en BMW e61a 2006, jag körde in en raggarplanka och en baslåda och ställde in ljudet efter det sen stängde jag av bilen och sen satte på den men då funkar inte ljudet i bilen, samt plankan, bas och original högtalare i dörrarna, inte ens den vanliga radion funkar, men min iDrive funkar perfekt. Får denna felkod 00A168 Kan detta bero på överbelastning till mask enheten? Eller är detta någon mjukvara man ska göra hos BMW? Jag har haft detta problem tidigare med då dog allt via iDrive och musiken och jag fick samma felkod och en till. Mvh Hampus | |
|
Hej, Google pekar ut strömförsörjningen. Har du kollat batteriet? Jag vet inte om E6x har den där funktionen att stänga av "onödiga" förbrukare vid låg batterispänning, men värt att kolla åtminstone. Kostar ju inget. //Lennart |
|
|
Du menar kolla batteri hälsan? Görs ett batteritest? Jag har bytt batteri för cirka 2 månader sen, men kan detta också bero på att jag har installerat ljud och inte har ett externt batteri? Och hur menar du med att kolla batteriet? Mvh Hampus |
|
|
Till att börja med: bara göra en enkel spänningsmätning över polerna. 12,6 - 12,8 volt för ett vanligt (ej AGM). Stämmer den, ligger nog felet någon annanstans. Stämmer den inte, är det kanske läge att kolla generatorns laddning på samma sätt med motorn igång. 13,8 volt plus/minus. Två månader räcker under ogynnsamma omständighetr väl till för att tömma ett nytt fulladdat batteri. Det kan gå fortare än så. //Lennart |
|
| Ingen aning men Lennart tror i >95% av fallen att det är batteriet som strular... | |
|
Jag kolla batteriet och batteriet var perfa med multimetern sen kolla ja min ccc module och den var jätte varm, tog ut den och lät den svalna lite, satte ditt allt igen och nu funkar musiken igen? Kan detta bero på att jag har överbelastat radion? Med mycket ström? MVH Hampus |
|
|
@Bonk222; grattis till ditt närmande till felet! Jag har ingen aning, vet inte ens vad en ccc-modul är. :( @Ska3: det var faktiskt Google som pekade på strömförsörjningen nu. :) Men jag tycker att man vid okända el-problem alltid bör försäkra sig om att det finns kräm. Det är så enkelt att det snarast är tjänstefel att inte börja där. I det här fallet fanns det ju också som sagt t o m en felkod som pekade åt det hållet. //Lennart |
|
|
Aa jo, tack så mycket för svaren Mvh Hampus |
|
| @lenwib en ccc module är en likadan som mask ( asså själva radion/cd hålet)) | |
|
Ja, jag kom att tänka på det sen. Det är ju navigationsdatorn, eller hur? Antagligen skickar den ljudet via radion/förstärkaren. Så är det åtminstone på min bil, att allt ljud går genom radion, navin, tv:n, telefonens hands-free och naturligtvis radiomottagningen. Misstänker att du kopplat fel på något sätt. Din nya förstärkare har väl en separat strömförsöjning? Du tar väl bara nån sorts lågnivåsignal (om det nu heter så) från din originalradio? Det belastar ju ingenting att tala om. Men jag kan för lite om systemet för att uttala mig mer än så här allmänt. //Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.