|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en 530e ’21 och är lite besviken på räckvidden på el. Enligt wltp ska den gå ca 57 km på el (bakhjulsdriven), men vid fulladdat batteri visar den max 32 km. Jag fattar att wltp och verklighet är två olika saker, men den borde väl iaf visa i närheten av 57 km när den är fulladdad? Jag har ägt bilen i drygt ett år, så jag vet ju inte vad den visade när den var ny. Hur är det för er andra som har samma modell? | |
|
Äger inte en sån här bil, …men rent allmänt så är genomsnittshastigheten i WLTP-testet någonstans mellan 46,5 och 53,5 km/h. Går att utläsa själv i wiki-artikeln om testet. Här: Länk Så om du – när bilen var sprillans ny – hållit ~53,5 km/h och kört när det varit ~22 grader varmt på en vågrätt snustorr väg med fin asfalt – i vindstilla och med AC:n avstängd, samt med de minsta och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna, så hade du sannolikt kunnat komma relativt nära de angivna 57 km i räckvidd enl. WLTP. …Och detta ovanstående gäller för övrigt även för förbrukning på bilar med förbränningsmotor. Men där bryr ju sig ägarna sällan så mycket om förbrukning – om man överhuvud taget ens noterar att det diffar mot de angivna siffrorna… Sen är bilen ca 5 år gammal. Således kommer det ha skett X% degradering av batteriet. Är själv bara lekman inom det här området, och eftersom jag även är typ ny på det här forumet, så vet jag inte om det skrivits på det här forumet om hur mycket ett batteri i en sån här bimmer degraderas på ca 5 år. Vet att det finns lite snarlik info på andra ställen på Internätet – även på svenska, men osäker på det här forumets regler angående att länka till sådan info… Men som lekman så skulle jag väl gissa på minst ca 10% degradering mellan tummen och pekfingret på batteriet i din bil. Degradering kan delas upp calender aging och cyclic aging. Calender aging är rent tidsmässigt slitage. Som mest tenderar sådana här ~lithiumjonbatterier slitas när dom är fullladdade. Så om bilen typ stått fulladdad sen inköp så har calender aging maximerats. Cyclic aging är slitage varje gång batteriet laddas. Mest slitage tenderas ges från en fullständig laddcykel – dvs från 0% till 100% med max laddhastighet. Mindre cykler med lägre laddhastighet tenderar att slita mindre. Sen gissar jag att även din BMW lär sig din körstil och anpassar beräknad räckvidd därefter. Om du kört med fjäderlätt gaspedal och max ~53,5 km/h (i vindstilla, på vågrät snustorr väg, med AC:n av, i ~22 grader C och med minsta mest aerodynamiskt effektiva fälgarna) så hade bilen antagligen angett X km längre räckvidd. Så summa summarum – återigen som lekman då dvs …så skulle jag gissa på att 32 km räckvidd på din bil i de faktiska hastigheter som det rör sig om i Svenskt väglag antagligen är helt normalt. |
|
|
Jag upplevde lite samma sak med min med det stora batteriet (12kWh). Det man behöver tänka på som påverkar räckvidden, förrutom tung gasfot är utetemperaturen vs hur kallt/varmt man har i coupén. Sedan beror det givetvis på om du kör motorväg, blandad körning eller stadskörning. Under vissa förhållanden är det en fördel att köra i Eco mode och i andra så är det bättre med comfort. Med andra ord så är en del att tänka på. Min visade som högst 42 km och den hade gått strax över 9000 mil. Laddade oftast långsamt. Har du låtit bilen vara fulladdad ett dygn så att den får möjlighet att balancera cellerna? Jag märkte lite skillnad efter jag gjorde det. Fick reda på när jag servade bilen att batteriet förlorar ca 10% av sin kapacitet under första året. Sedan förlorar det ca 3%/år. Ditt batteri är då nere på ca 80% och om man drar av 20% på 54 km (ca medelvärde) så har du kvar ca 43 km i räckvidd. Resten påverkas av yttre förhållanden. //Håkan |
|
|
För eventuellt undrande/elbilsskeptiker så är den här av Håkan Hsson angivna degraderingen på ett batteri i en 530e rätt mycket mer än den degradering som sker i en ren elbil. I en ren elbil så brukar det åtm. ta 8 år innan batteriet degraderat ~20%. Och det går vidare att påverka själv genom att inte förvara batteriet med mer än ~55% laddning, samt även genom att i möjligaste mån undvika de allra snabbaste snabbladdarna – dvs genom att endast snabbladda när man verkligen behöver. Någon som vet om batteriet i en 530e är tempereturreglerat? Dvs. ifall bilen själv värmer eller kyler batteriet efter behov. Är det inte det, så kommer även det påverka negativt. |
|
|
Vad jag har förstått så är tyvärr hybridbatterierna av sämre kvalité. Var lite undrande till batteriets status och gjorde ett batteritest. Jag fick även ut en rapport vid servicen som gjordes på en märkesverkstad. Värdet stämde ganska bra överens med det uträknade och även vad bilen visade i räckvidd efter laddning. |
|
|
Hej, Intressant diskussion och information! De flesta torde ha erfarenhet av att laddbara batterier mattas av med tiden, men det är ”kul” att få de här nuffrorna på det. Det är alltså en bit kvar till den eviga klimatbilen. Säger den snart avslutade fossilbrännaren. ;) //Lennart |
|
|
@iustum Ac:n kyler även batteriet om det är det du menar? |
|
|
BMWs WLTP-siffror för räckvidd på el gäller när i stort sett alla energitjuvar, ffa AC är avstängda. Det som visas är ju dessutom den teoretiska räckvidden som baseras på hur dina senaste körcykler sett ut. Så även om man kör som folk blir det ändå stört på omöjligt att nå max-range enligt WLTP. Är inne på min andra elbil nu (i5 eldrive) och det är samma sak där. Ligger ca 15-20% under WLTP med fullt batteri. Men då kör jag mycket motorväg och alltid med AC på. Så det är helt normalt och troligen inget fel på batteriet! Räckvidden beräknas på samma sätt med bensin/diesel men eftersom verkningsgraden är nära 100% i en elmotor så spelar därmed faktorer som yttertemperatur, hastighet, vind mycket större roll på rangen i en elbil än på en bil med förbränningsmotor som typ har 80% verkningsgrad eller ngt… |
|
|
Re: Kristoffer Verkningsgraden på en förbränningsmotor är inte ~80%. Enligt Google är verkningsgraden för en bensinmotor 20-35%. Och för en diesel 35-45%. Tror dom högre procenttalen dock endast gäller extrema snålförbrukande motorer som endast används i universitetsvärlden. Typ när olika tekniska högskolor ska tävla i vem som kan komma längt på 10 liter soppa eller ngt. Så tror snarare det handlar om ~20-25% för en bensinmotor och ~35% för en diesel när det gäller motorer i vanliga personbilar. EDIT: Har vidare för mig att verkningsgraden för en elmotor i en elbil ligger ngnstans runt 90-95%. |
|
|
@Lothar: Syftade på användning av AC för att reglera temp. i kupén. Som Kristoffer skrev i inlägget efter ditt så förbrukar AC:n energi. Därför kör _alla_ tillverkare _alla_ sina bilar utan AC för att reglera värme/kyla i kupén i WLTP-testcykeln. Så om någon vill försöka komma nära angiven WLTP på en 530e – eller vilken annan bil som helst, inkl. bilar med förbränningsmotor, så är det AC för kupén avstängd som gäller. ;-) |
|
|
Re: Håkan Hsson Jag tror inte dom enskilda battericellerna i sig har sämre kvalité än de enskilda cellerna i ett elbilsbatteri. Googlade på det här med om BMW's laddhybrider har vätskekylning/-värmning. Och tydligen har dom det, och som Lothar skriver ovan så är det vätska från AC-systemet som används för detta i hybriderna. Verkar således som jag förstår det, som att är ett annat sorts system för temperaturreglering än vad de rena elbilarna har. Skulle gissa på att detta med att använda AC-systemet inte är lika effektivt som de system som finns i de rena elbilarna. Och om det nu är så, så har således BMW's hybridbatterier som jag förstår det sämre kylning/värmning än BMW's rena elbilsbatterier. Kan även tänka mig att man inte är lika försiktig med batterierna i hybrider, utan belastar dom mer vid max laddhastighet, vilket också kan vara en faktor bakom högre/snabbare degradering. Mindre batteripack klarar inte lika stora strömmar som större batteripack – varken när det gäller att ta emot vid laddning, eller att sedan leverera vid drift. Skulle gissa på att det är dessa bägge faktorer som ligger bakom en högre degradering på batteripacken i BMW's hybrider jämfört med rena elbilar. Men som sagt – återigen: Endast lekman inom ämnet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.