AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
336

330e 2025 trubbel

Sk
50
Skalmannen
BMW X5 -06
Är i stugan 38mil från närmaste bmw verkstad.
Bmw 330e 2025 2700mil. På morgonen när vi skulle starta den efter haft den på 230v laddning kommer felmeddelande drivlina defekt. Vi kom upp 22.00 fredag. Inga problem. Nu lördag går den ej starta. Står även dra åt parkeringsbroms och stanna bilen. Men den är ju redan av o pbroms i. Även ventilationsgallret fram i bilen är öppna. Laddluckan som jag stängde är i låst läge nu. Är som bilen tror vi är ute och kör. Även testat ladda hybrid batteriet.

Ring BMW assistans istället för att försöka få hjälp på ett forum.

Med största sannolikhet behöver den transporteras till verkstad.

Sk
50
Skalmannen
BMW X5 -06
Redan ringt BMW assistans. Men jag är långt uppe i fjällvärlden så det var ingen snabb hjälp man kunde få. Dessutom har jag släpvagn med jordborr mm jag hyrt som ska åter på måndag. BMW assistans tar bara bilen. Och så får man åka med i lastbilen. Ingen lånebil med drag.
Visa användare
ProPro-medlem
13.449
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har tyvärr inga tips (och mängden man kan göra med några enkla verktyg på en modern bil är mellan noll och försumbart).

Däremot så vet jag att många (även jag) är mycket intresserade av att höra i detalj vad som orsakade en sådan här total nedstängning av bilen.

Inte överraskande nog får jag en känsla av att sensorer, små skitkomponenter i elektronikenheter eller mjukvara bli vanligare och vanligare för orsaken bakom dessa typer av totalt stopp (men inget jag har några siffror på).
Kan inte låta bli att tänka på denna story (har ingen likhet med ditt problem men det "roliga" var ju att det var en mjukvarubugg som stängde ned DC/DC vid -16°C och fixen var en simpel mjukvaruuppdatering - förutom då att den där simpla saken hade orsakat en hel del extra problem för ägaren):
Länk

Så posta gärna när BMW återkommit med full rapport (men problemet är väl att eftersom det är en 2025 så går väl detta helt och hållet på garantin och du får tillbaka den med orden "Nu fungerar den bil igen!" och ingen mer info än så).
Kolla med ditt försäkringsbolag
Sk
50
Skalmannen
BMW X5 -06
Söndag morgon gick bilen igång igen. Det enda som återstod då var att motorlampan lyste orange. Nu har dock alla felmeddelanden försvunnit och ingen motorlampa lyser längre.

På lördagen testade jag flera ggn att låsa bilen en 30min och ha nyckeln långt ifrån bilen, men det hjälpte inte.
Jag misstänker felet hade koppling till högspänningssystemet och att det krävdes en längre tid innan systemet återställde sig och "försökte" igen. Tog typ 18 timmar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.