AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
88

Trasig förångare acc 530e 21’

Tjenare!
Jag har en 530e av 21 års modell, gått 12500 mil. Nu har klimatanläggningen gått sönder.
Jag körde till ac-firma för felsökning och vare sig vacuumtest eller provtryckning visade på läckage, likväl var systemet tomt. Nåväl, de fyllde på gas och färgade oljan. Efter en vecka kylde den dåligt igen. Åkte in för efterkontroll och de kunde inte se någon färgad olja någonstans och heller inte hitta något läckage. Deras bedömning är att förångaren är trasig, vilket lär kosta uppåt 30k att fixa eftersom man måste riva ut halva inredningen för att komma åt att byta den.
Frågan är: är det rimligt att en såpass ny bil ska ha en trasig förångare?
Är det någon som har erfarenhet av samma problem?
Tar BMW det på goodwill?
Enligt vad jag lyckats googla mig till är en trolig orsak korrosion som uppstår pga det aggressiva köldmediet.
Hej,

Kanske läge att byta firma?

Det är väl en omöjlighet att tryck- resp vakuumtest ger godkänt men att gasen ändå försvinner?

Och att verkstaden sen ändå föreslår läckage på i stort sett den dyraste-att-byta- komponenten i hela systemet?

Bor du i Göteborg m omnejd kan jag rekommendera BilAir i V Frölunda. Kan, vet och kör inga rövare.

//Lennart
Ja, alltså, firman som utförde testet (Vianor) sa att de inte kan laga den åt mig, utan jag behöver åka till märkesverkstad. Angående läckaget så gör de testet i ca en timme, och på den tiden var det inget mätbart läckage enligt deras maskin. Tror alltså inte de har någon agenda att föra kunden bakom ljuset.
Ok.

Men medge ändå att verkstadens slutsats är motsägelsefull.

Inget läckage, men ändå läckage…

//Lennart

EDIT: Fast ändå, kanske: verkstan provar på ett stillastående system. När allt snurrar blir det kanske annorlunda. Kompressorn?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.