AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
128

Z3 -01 med M54 motor, Tömma samt lufta kylsystem

Ma
74
Matte_e30
Z3 2,2 -01
Mini Cooper John Cooper Works 2019
Någon som bytt kylarvätska själv?

Blir galen, behöver tips och råd.

Har bytt glykol, vattenpump samt termostat. När jag öppnar tappen längst ned på kylaren (den blå skruven) inför bytet så kom det inte ut mycket, uppskattningsvis det som fanns i kylare och expansionskärl (tog bort lock till expansionskärlet innan öppning av skruven), max 2 l.

När termostat och vattenpump lossades kom det bara några droppar.

Allt återmonterat, fyller på ca 1 1/2 liter destillerat vatten innan det rinner över. Startar, kommer upp i temp, stänger av, tömmer. Samma visa igen, endast det i kylare och expansionskärl fast nu med lite rosa kylarvätska. Gör samma procedur 3 ggr till, samma skit.

När man kollar Youtube så pissar det duktigt ur avtappningshålet och de säger att de får ut 5-6 liter. Inte jag. Vad gör jag för fel?

På Z3 med M54 sitter ju expansionskärlet vid vänster fjäderbenstorn. På E46 vid kylaren. Har provat att hissa upp bilen baktill när jag tappar ur, ingen skillnad. Har hissat upp vänster fram för att få upp expansionskärlet "löjligt" högt, ingen skillnad. Klämmer på övre och undre kylarslang, ingen skillnad.

Har full värme på i kupén, fläkt läge 1. Ingen värme kommer ut ur utblåsen. Slang in i kupén är varm, slang ut till expansionskärl knappt ljummen. Övre slang till kylare är varm. Nedre kylarslang knappt ljummen.

Är det termostaten som spökar? Öppnar den inte?

Vet att det finns en tappningsskruv på motorblocket men vågar inte dra den med risk att den går av på en 25 år gammal bil. Tänkte därför skölja systemet genom att köra det med destillerat vatten tills det kommer ut rent vatten men i den här takten kommer det ju att ta en evighet. Dessutom kommer ju inte allt ut. Nuvarande kylarvätska är rosa, den jag ska fylla på med är BMWs blå. Dessa ska väl inte blandas?

Hur ska jag bära mig åt? Tacksam för idéer... blir galen här.
Visa användare
ProPro-medlem
13.441
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående kylarvätska så säger färgen inte mycket (det finns ingen standard så det är fritt fram för tillverkarna att välja vilken färg man vill på produkten - ibland färgsätts exakt samma produkt med olika färg till olika bilmärken).

BMW har dock aldrig någonsin haft en kylarvätska som är rosa. Det är en (dock svag) indikation på att din nuvarande kylarvätska är av typen OAT alternativt en Lobrid OAT med fosfor/silikat+fosfor dvs P-OAT/PSi-OAT (medans alla BMWs egna är av typen Hybrid OAT utan något fosfor).

Det stämmer, du ska aldrig blanda dessa (OAT och HOAT).

Mer detaljer finns att läsa här:
Länk

Så dränera den kylarvätskan du har (eftersom du inte vet någonting om vad nuvarande kylarvätska är för något).
Fyll sedan på med den kylarvätska du själv köpt och vet vad det är.

@Matte_e30:
Vilken kylarvätska köpte du?
Köpte du på BMW? Isåfall gissar jag på att du fick BMW LC-87 (83 51 5 A6C DD7).
Ma
74
Matte_e30
Z3 2,2 -01
Tackar för svaret "Slangen".

Köpt "över disk" på BMW Nyköping så det ska väl vara rätt hoppas jag. Kollar art.nr. imorgon och återkopplar.

Men hur tusan ska jag få ut allt? Det kommer ju så löjligt lite varje gång? Vill ju verkligen få ut allt när jag inte vet vad den rosa skiten är för något. En bilmekaniker som haft den innan mig men det är ju ingen garanti för att det blir rätt. Den har gått nästan 21.000 mil och det som kommer ut är "rent" och fint men som sagt, vill inte blanda det med den nya blåa.

Har du bytt och luftat M54? Hur gjorde du isf?
Visa användare
ProPro-medlem
13.441
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I de flesta fungerar många andra typer av kylarvätskor alldeles utmärkt i BMW's kylarsystem, det är främst riskerna av att blanda okända typer samt garanterad materialkompatibilitet som är anledningarna att hålla sig inom den typen BMW använder sig av.
Så hade du vetat exakt vad typ av kylarvätska som fanns hade du säkerligen kunna fortsätta använda den.
Men nu är den okänd och därför måste den ut.

Har inga säkra tips här då M54-motorerna kylsystem varierar lite beroende vilken kaross den sitter i.

Men öppnar man påfyllningslocket och lossar nedre kylarslangen så får man ut en hel del. Så länge du inte har extremt hårt vatten så är det bara att sätta vattenslangen och fyll på och låt det flöda ut genom nedre kylarslangen så sköljer du ut en hel del. Sätt sedan tillbaka och kör motorn en kort kort stund så borde vattenpumpen drar runt lite av det som är i blocket. Dränera sedan ut allt igen. Men yes, för att få ut det från blocket så bör man lossa även dess dräneringsplugg (brukar inte vara någon big deal att lossa så länge man har en ny packningsbricka).
Ma
74
Matte_e30
Z3 2,2 -01
Alldeles riktigt, BMW LC-87 (83 51 5 A6C DD7) är det som står i garaget.

MEN... när jag kollar realoem så står inte den med till Z3. Är det som med motorolja (LL01 till LL04) att den "supersedes the old one"?

Ska prova att rycka undre slangen på kylaren vid tillfälle, den såg fräsch ut så ska väl klara några ryck och hoppas att mer rosa elände sköljs ut för varje gång tills det är genomskinligt i uppsamlingskärlet.

Tackar för ditt engagemang 👍
Visa användare
ProPro-medlem
13.441
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, tittar du i ETK så finns faktiskt ingen kylarvätska med till Z3.

Detta finns normalt med i huvudgrupp 02 (Service and Scope of Repair Work) - men Z3 är för gammal för att ha denna huvudgruppen - du kan se att den saknas här (den ska ligga mellan huvudgrupp 01 Tehcnial Litterature och huvudgrupp 03 Retrofitting):
Länk

Yes, du har rätt med supersede. BMW's kylarvätskor är bakåtkompatibla och BMW har fasat ut den äldre typen av kylarvätska som din Z3 kom med från fabrik (från fabrik hade din Z3 den där vanliga IAT kylarvätskan med det mycket kortare 2 års bytesintervallet) - istället får du den modernare kylarvätskan när du pinnar in och köper kylarvätska hos BMW till din Z3.

Tittar man exempelvis i service bulletinen SI 17 01 96 (140) från 2019 så står där exempelvis vad nyare modeller ska ha och sedan står det att för övriga modeller så är det BMW LC-87 som gäller. Så det var därför jag visste att det var den fick i näven om du köpte på BMW :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.