AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
224

Punktering eller inte

Visa användare
4.011
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej

Har fått ett skumt fel på bilen höger fram däck.

Normal körning är allt lugnt men så fort jag kör lite högre farter tex 110-140 kmh i ca 5 min får jag varning om tryck förlust . Sedan sjunker luften ner till 1.3-5 bar. Detta händer inte när jag pendlar till jobbet utan endast i högre farten när däcken blir varm och expanderar.

Har varit hos två däck verkstad som inte hittat punktering , båda verkstäderna har har kollat igenom fälgen inga sprickor eller annat som avviker. Tpms sensorn jobbar rätt och ger korrekt luft och temperatur värden.

Däcken är köpte förra året med 6-7 mm mönster som har rullat 500mil max
Märket är Michelin pilot sport 5

Frågan är har jag ett mickro hål eller är det annat som är trasig.

Bilen är en 545e med fyrhjulsdrift. Börjar överväga köpa nytt däck , eller ska jag byta båda för säkerhetsskull.

Vad kan detta vara? Några idéer
Hade ni köpt ett däck eller bytt båda om däcken är så pass nya ?
Får inte heller hjälp från Michelin då däcken anses vara gamla nu
16.589
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Min bror hade nåt liknande (men kanske ändå inte?). Han fick tryckförlust ner till 1.5 bar - men aldrig lägre. Fyllde upp till 2.5 - nån timmes körning senare så sjönk det ner till 1.5. Men aldrig under.

Visade sig till slut vara något med ventilen.
Visa användare
4.011
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Men i mitt fall verkar ventilen funka men även lilla ventilen i Tpms byttes utan resultat dessutom visar den korrekta värden

Väldigt frustrerande detta , jag gjorde det man inte ska göra fyllde däcket med punkterings skum för att utesluta punktering eller ej får se vad resultatet blir ikväll när jag ska testa.
bl
2.315
blixten
325i -88
Det är ju inte så lätt för en gummiverkstad att hitta ett läckage som endast visar sig när du kör +110. Blir ju intressant att se om det slutar läcka när du fyllt i punkteringsvätska.
Visa användare
4.011
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nä ingen större skillnad med skum heller.
Hade 2,8 bar efter en liten stund så sjönk den till 1.8 bar men inte lägre.

Vad nu? Vad är det jag missar? Skummet kanske inte räckte till?
Knasig fälg?

Blir galen på detta.
bl
2.315
blixten
325i -88
Skummet kanske behöver mer värme för att härda/vulka, du kanske skall pumpa upp igen och köra.
MU
944
MUC
M340i - 2025
Hmm, om du ber däckverkstaden att byta höger däck till vänster fälg och vice versa så vet du efter ny test om det är däcket eller fälgen som är problemet.

Jag hade en liten spricka i en fälg men det upptäckte verkstaden genom att sänka ner hela hjulet i ett vattenbad. Men det kanske inte funkar i ditt fall om nu däcket/fälgen utvidgas av värmen/belastningen vid lite högre hastigheter.
Visa användare
4.011
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för tipset MUC , det blir nästa steg .
bl
2.315
blixten
325i -88
Har du samma dimension på däcken fram och bak? Jag tänkte att det är bra om du växlar däck att dom har rullat åt samma håll. Men är det symetriskt mönster funkar det ju ändå.
Visa användare
4.011
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nej det bredare bak men symmetriska , jag kommer att byta plats på däck och fälg.
Visa användare
4.011
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Uppdatering

Mycket märkligt men felet verkar ha försvunnit. Bytte plats mellan höger och vänster däck endast.

Testade provocera däcken men högre temperatur och fart ändå så höll den jämt tryck .

Demonterade Tpms sensorn och gjorde rent och drog åt den något hårdare . Hoppas det håller i sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.