|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min Z4-03 3.0 drar ur batteriet då den står typ 1 vecka. Hade några tillfällen förra säsongen då detta inträffade, nu i år när jag hämtade hem den efter vintervilan och den stått med underhållsladdning var batteriet helt dött. Köpte ett nytt kvalitetsbatteri och trodde att det skulle lösa sig. 1 vecka i garaget så var även det tomt. Funderade på vad jag gjort för modifieringar sista 10 åren och det enda var en annan stereo. Monterade bort den och väntade 1 vecka och även då helt tomt batteri. Har kopplat bort belysningen i bagaget, handfack mm. Så finns det några kända felkällor där jag ska börja leta efter ? Tacksam för all input i detta ärende. Mvh Lasse | |
| Har du något larm eller en obd enhet inkopplad? By the way, nya batterier är inte fulladdade när man köper dom. | |
|
Inget larm eller OBD och jag laddade batteriet fullt. |
|
|
Hej! Har inga egna idéer, men chatGPT svarade följande på min fråga "Vad kan dra ur batteriet på en Z4 när den är avstängd?" "Mest sannolika på E85: GM5-modulen Takmotorn/takmodulen Fukt i bagageutrymmet Bluetooth-/telefonmodul Bagagelåsswitch eller lampa Det absolut vanligaste på E85: vatten + taksystem" Detta är den korta sammanfattningen, svaret var betydligt mer uttömmande efter ett par följdfrågor... Tänkte själv på takmotorn så jag skulle börja där. Lycka till! |
|
|
Så här gör proffsen: Skaffa en bra tångamperemeter som kan mäta DC och milliampere, exempelvis Uni-T UT210E Tångmultimeter. Koppla in den runt batterikabeln, så ser du hur mycket ström som läcker. Med detta värde kan du beräkna hur många Ah som läcker per dygn. Börja med att plocka bort säkringar tills läckaget försvinner. Då vet du i vilken krets felet ligger och kan gå vidare och mäta på komponenter i den kretsen. Till sist hittar du felkällan. Du behöver troligtvis även elschema för bilen för att hitta vidare på komponentnivå. Viktigt är ju förstås att ta bort alla innerlampor som blir tända i och med att du exempelvis öppnar bagaeluckan under mätning. |
|
| Du kan ju också vända dig till en bilelektrisk firma, är dom duktiga så hittar dom snabbt felkällan, typ inom en timma. | |
|
Hej, Här finns det mesta om att hitta strömtjuvar. Länk //Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.