|
|
|
|---|---|
|
Hej! Dotterns a-traktor ( E87 116i -05) har börjat lukta bensin. Följande problem: Bensinlukt - mest vid höger bak, kraftig lukt vid lock till bränslepump. (under lucka i golv) Bensinlukt - svagt vid vänster bak, luktar under lock vid bränslefilter. Dock torrt och fint vid lock till bränslefilter. Bensinläckage - vid ett tillfälle droppade det rejält med bensin under tanken på höger sida - verkade komma ovanifrån och det var fuktigt på och runt hela locket till bränslepumpen. Metallringen som låser fast bränslepumpen kraftigt rostangripen på ytan men hel. Går ofta som den ska - men när den är kall men när den blivit varm och tomgången ska sjunka ner så kan den gå ojämnt och ibland dö på tomgång. Inga felmeddelande från bil. Har tillgång till obd-instrument men har inte sökt ytterligare fel runt detta. Plan A - Byta bränslepump. Bra eller dålig ide? Är det något vanligt förekommande som jag missat här? Lika bra att byta bränslefilter samtidigt? Tack på förhand! | |
|
Nu vet jag inte exakt hur slangen till bränslepumpen låser fast på just din bil. Men ofta är den slangen lite kort, vilket gör att det är svårt att få den att klicka fast vid bränslepumpen ordentligt, vilket kan medföra lukt och läckage. Dessutom så kan själva "låset" kärva lite efter några år, då det kommer smuts i och då orkar inte fjädern i låset gå tillbaka som den skall. Kan ju även vara packningen mellan bränslepump och tank som inte är tät och behöver bytas, samt att packningens anläggningsytor behöver jämnas till. Själva bränslepumpen borde ju inte läcka såvida den inte utsatts för yttre våld. |
|
|
Ok, så ny plan-A är att släppa tryck i systemet och ta loss slang och öppna lock för att se så det ser bra ut med packningen där. Kan tilläggas att hon vid ett tillfälle glidit/kört av en grusväg och blivit stående på underredet ungefär under tanken på höger (=bränslepumpens) sida. Det syns att tanken varit emot marken men den var inte blivit deformerad. Mottager tacksamt fler tankar och idéer. |
|
|
Har haft isär och kollat. Slangens koppling lite kärv men nu rengjord. Det konstiga var att det låg en o-ring halv klämd under pumpens översta krans, den som vilar ner mot tanken. Det var orimligt stor och passade egentligen inte alls där den var. På en sprängskiss jag hittat verkar den dessutom ligga ovanpå locket, typ mellan lock och metall-/låsringen. Eller så har den svällt efter kontakt med bensin? Konstigt nog så syns den lösa o-ringen inte alls på någon av de filmer jag hittat på youtube på -05:or, ofta dock E9*. |
|
| Det kanske är läge att köpa en riktig och passande (original) packning som på mina bilar varit i gummi | |
|
Hej o tack Menar du då den lite koniska packning som sitter i tankens öppning eller menar du en o-ring som i så fall sitter runt bränslepumpen, längst upp mot kragen? Eller ska o-ringen passa på något annat sätt? |
|
| Jag menar den packning som ligger mellan bränsletanken och bränslepumpens krage | |
|
Jag bifogar en länk här till en illustration av bränslepumpen. Det är o-ringen som är märkt med nr 4 som jag menar. Jag pratade mer reservdelsdisken på Holmgrens Jönköping idag och enligt dem så ska den o-ringen ligga så som det ser ut på bilden, alltså mellan bränslepump och låsningen/ringen ovanpå. Det känns inte så rimligt. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.