AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
371

320i e46 död

Jo
2
Jonas1979
218D grandtourer m-sport - 16
320i touring - 01
320i touring - 04
Hej, hände en konstig sak med dotterns e46 320i. Startade den o flyttade den ungefär 5m o stängde sen av den (den gick precis som vanligt). Sen stod den i ca 5-6 timmar innan det var dax att åka o då är den död, det finns gnista o bensin men stendöd, när man kör på starten känns det som den går väldigt lätt typ komp lös. Kamkedjan verkar stå som den ska inte hoppat el liknande. Någon som varit ute för något liknande?

Visa användare
ProPro-medlem
13.441
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Det borde sitta en M54B22-motor i denna bilen.
Vid ovan nämnda manöver är det vanligt att motorn suras ned och kan bli mycket svårstartad kort efter (gäller även M52 och M52TU).

Men nu har den stått i 5-6 timmar och dessutom säger du att den går runt lite för lätt/snabbt, så det talar emot den teorin (men nu har den dragits runt med mer bensin som sprutats in så finns ju en chans det är detta).

Men jag skulle ändåså tagit loss alla tändstift, kopplat loss vevaxelgivaren (eller något annat som hindrar bränsle att sprutas in) och dra runt den på startmotorn typ 10-15 sekunder för att vädra ut cylindrarna.
Samtidigt kolla hur stiften ser ut - troligtvis är de nog lite blöta - ta isåfall en liten gasolbrännare och värm bort detta (eller rengör stiften på annat sätt).
När du ändåså har stiften borta kan du ju passa på att mäta kompressionen i några cylindrar (om den går runt jämnt så bör det räcka att kolla ett par cylindrar).
Passa gärna även på att kolla bränsletrycket - motorn har ju en Schrader-ventil på fuelrailen - så det tar bara 3.14 sekunder att göra detta.
Om både bränsletryck och kompression ser fint ut så skruva tillbaka tändstiften, återställ så bränslet sprutas in igen och försök igen.
Jo
2
Jonas1979
218D grandtourer m-sport - 16
320i touring - 01
320i touring - 04
Hej o tack för tipsen.
Pratade med en kompis som sa att han varit ute för likadant fel på flera av hans bilar dock volvo o honda men menade på att de hydrauliska lyftarna hade tappat trycket, så han sa att man fick mölja ett bra tag på starten så skulle att en efter en cylinder hoppa igång, alt ut o bogsera.
Sagt o gjort körde så länge jag vågade utan att påfresta starten för mycket i omgångar o tyckte att jag märkte nån liten skillnad på motstånd i motorn men startade inte. Tog då fram bogserlinan o drog en repa o bilfan starta o gick, har däremot va det verkar tappat tomgången nu men går som den ska påvarv. Har jobbat som mekanikeri antal år men aldrig varit med om något liknade.
Finns det något sett att få tillbaka tomgången om till exempel tomgångsmotorn tappat minnet?
Tack på förhand.
Visa användare
ProPro-medlem
13.441
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det händer ibland att en eller ett par av de hydrauliska lyftarna får problem och de har inte den mängden olja i sig som de måste ha. Det brukar dock manifestera sig som knackande från toppen och brukar försvinna av sig självt efter lite körning på olika varvtal (i värsta fall finns en procedur där man ligger på runt 3000 var/min en längre stund om jag minns rätt).

Men att 6-12 hydrauliska lyftare SAMTIDIGT plötsligt skulle tappa så mycket olja att de öppnar ventilerna såpass lite så att du får mycket liten kompression låter ganska osannolikt.
Det sitter ju som du nog vet en ball check valve där inne som håller kvar oljan i den hydrauliska lyftaren. Att alla dessa ball check valves slutar fungerar exakt samtidigt är som sagt högst osannolikt. Däremot, som jag nämnde, är det inte ovanligt att en ball check valve strular ibland vilket oftast leder till lite initialt oroväckande knackande (som ibland förväxlas med påhälsningar från Uncle Rod från bottenänden).
Fullt möjligt konstruktionen på Volvo/Honda är något annorlunda där detta scenario är mer troligt, men på denna motor är det inget som ofta händer sådär på 5-6 timmar.

Vad som nog hände var att den surade ned sig (händer ibland vid sådana korta förflyttningar - själv gjort det med en Volvo S60 med B5244<something>-motor) och att den långsammare hastigheten med startmotorn inte var tillräckligt för att vädra ur cylindrar och tändstift och få upp kompression medans med bogserlina fick du ett något högre varvtal som förbättrade situationen för ovan nämnda problem och det var tillräckligt för att få igång en förbränning.

Nej, finns ingen inlärning på tomgångsmotorn.
Tomgångsvarvtalen är inprogrammerade i motorstyrenheten (Siemens MS43) som i sin tur styr en tomgångsmotor (Bosch 0 280 140 545) och reglerar denna så bör-tomgångsvarvtalet matchar är-tomgångsvarvtalet.
Dålig tomgång brukar på dessa motorer (M52, M52TU, M54) i 99% bero på vakuumläcka/tjuvluft.
Visa användare
ProPro-medlem
5.132
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Detta är ju en klassiker på M54, blir sura och komplösa (startmotor går lätt) om de startas för kort.
En M54 får aldrig gå under 30 sek.
Det går att få igång dem om man trycker gasen i botten (då stängs soppatillförseln) och sen gör man typ 10 sekunders stötar på starten. Man får vara lite försiktig där så man inte bränner den. Tillslut så startar den.
Är den manuell så kan man alltid bogsera igång den. Fick jag göra på en e39 530 jag hade efter att ha flyttat den några meter på parkeringen. Tog typ 300 m på tvåan innan den byggde komp och startade.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.132
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Sorry, såg nu att du fått igång den, läste inte tillräckligt noga samt att det är lördag kväll :-)

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.