AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
320

Generatorproblem eller programmeringsproblem?

Ja
9
Jarolla
X1 E84 -14
Jag har problem med en BMW X3 från 2006 där batteriet laddar dåligt av vad jag kan mäta upp.

Jag har både en riktig batteritestare och ett diagnosverktyg. Diagnosverktyget visar cirka 12 V när motorn är igång, och ibland går det upp till 12,6 V när motorvarvet förändras. Om jag sitter och håller gasen runt 2500 rpm går det upp till kanske 13 V.

Jag funderade på om batteriet kanske inte är korrekt programmerat när det byttes, eller om det ens behöver programmeras? (Det sitter nu ett 95Ah AGM-batteri.)

Men det kan också vara så att generatorn är trasig?

Länk
Film med motor igång.
Visa användare
ProPro-medlem
5.132
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, generator tror jag.
Hade ens e83 IBS? Kolla om du har klumpen på jordpolen för detta.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Ja
9
Jarolla
X1 E84 -14
Ingen klump på den så är på din linje.

Men jag var dock ute och kollade. Generatorkabeln som ansluter till generatorn glappar! Har smält ett svart skyddslock dessutom.

Men jag hittar inget sätt att spänna den, trodde det skulle vara enkel med t ex hylsnyckel.

Ingen bult att dra åt, ser ut som en splines nästan. Drar med polygrip men den "vickar" bara, vågar inte riktigt dra för mycket då själva splines går sönder känner jag.

Två bilder.
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.132
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja det där såg ju lite konstigt ut. Där har jag inte koll men det borde nog någon här inne ha.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Ja
9
Jarolla
X1 E84 -14
Ja, sitter som berget men kabeln glappar. Hittar ingen bild på nätet som ser lika ut, alla verkar ha vanlig mutter. Ser även ut som att gamla generator kabeln hänger under enligt bilden nedan?

Länk
bl
2.316
blixten
325i -88
Ser ut som att det är någon sorts "snäppa fast fäste" är det meningen att det skall sitta en sladd över axeln med splinsen?
Ja
9
Jarolla
X1 E84 -14
Fick input att detta är en plastmutter med metallinsats där plasten (enligt ovan bild) bara smält av helt enkelt. Känns lite som att denna endast svetsats fast av värmen. Ska försöka se om den går att lossa trots allt och sätta en vanlig mutter.
Ja
9
Jarolla
X1 E84 -14
Uppdatering:

Efter en massa meck så lossnade hela polen från generatorn dvs den var helt fastsvetsad. Inte ens med rörtänger släppte den.

Som tur var så hade generatorn två anslutningar till batteriet så att kunde med en stor del frustration få ut generatorn ur bilen och montera tillbaka allt. Nu funkar allt igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.