|
|
|
|---|---|
|
Fick igår diagnosen att AD Blue pumpen är trasig och det kommer kosta 17 000kr och ingen maskinskada täcker detta. Tänkte höra här om någon haft samma problem och alla tips på att komma billigare undan mottages tacksamt. | |
|
Verkar finnas begagnade tankar (med pump) för runt 5000:-. Kan ju vara värt att chansa om inte arbetet är dyrt. 17' låter inte så farligt, delen verkar vara det mesta av den kostnaden. Hittade ett artikelnummer vid en snabb sökning, 7399290, men vågar inte svära på att det är rätt. MVH Christofer |
|
|
Arbetet ca 5000kr och delen kostar 12000kr Att köpa begagnat har jag absolut funderat på men det är ju då risken att den pumpen också kommer ge sig inom kort. För min bil har bara gått 6000mil och redan ad blue problem, jag kör mycket korta sträckor |
|
|
Ja precis, risken är stor att en begagnad pump slutar fungera inom ett par år. Vad har du för försäkringsbolag där inte maskinskada gäller vid 6000 mil? Eller är det för att den är över 8 år? Verkar spontant svårt att hitta en ny pump under 12'. Ett alternativ är ju att programmera bort hela klabbet. MVH Christofer |
|
| Ja, bilen är 8 år och 2 månader | |
|
Surt... Om en verkstad tar 12' tycker man det borde gå att hitta billigare. Kedjan som verkstaden sannolikt är ansluten till lägger alldeles säkert på minst 100% på inköpspriset. MVH Christofer |
|
|
Om jag hittat rätt så finns en ny pump att köpa online för 6-7000kr och BMW verkstaden vill ha 12 000kr Frågan är bara hur jag hittar en tillräcklig bra verkstad som kan utföra BMW jobb |
|
| Jag fick byta Ad Blue-tanken på min X2a i november. 6800 mil och 6,5 år. Byte hos BMW tog ca 2,5 timmar. Problemet är nog att vi kör för lite. | |
|
Du kör nästan lika lite som mig. :-) Jag kör bara korta sträckor och då får man visst detta problem. Vet du om dom bytte hela tanken eller bara pumpen? Och om det var hela tanken, vet du varför man gjorde så? |
|
|
Jag kör mest långa sträckor men sällan. De bytte hela tanken. Det var aldrig någon annan diskussion. Felkod 8052DF och 2C3000 och 80417C. Gul motorlampa lyser och Ad Blue-lampa. Jag hade väl tur att försäkringen tog det. 5000 i självrisk. Jag har även bytt 4 st dieselpartikelsensorer. Tre st på avgaslagen och en på goodwill. Ett riktigt helvete dessa avgaskrav ställer till med. Någon sa att man ska se till att AdBlue-tanken är full inför vintern och att man aldrig öppnar den förrän till sommaren. Detta är nog min sista dieselbil. Det blir nog en med batteri nästa gång. Jag kommer ha denna till nästa vår. Då är den nästan 8 år. (Uttagen Juli -19). Kom ihåg att byta försäkringsbolag så du har tio år på maskinskada. Det är ju nu de större felen börjar komma. Synd för det är en jäkla bra bil annars. Hoppas det löser sig/ Peter |
|
|
Jag har också bytt en massa sensorer, den senaste kostade 9000kr och den gick sönder 1 vecka efter bilen var 8 år. Avgaslagen, vad är det? Kommer nog absolut byta bolag nu till nästa förfallodag i aug Men håller med, aldrig ägt en bil så länge som 8 år tidigare, en riktigt kanonbil faktiskt |
|
|
6-7000:- är ju inte så farligt. Antar då att verkstaden som offererat inte vill göra jobbet för 5-6000:-? Det flesta verkstäderna borde ha erfarenhet av att greja med AdBlue i dagens läge. Borde gå att hitta någon som gör bytet och ev. kodning för 5-6000:-. Då har du ju iaf sparat 5'. Det är alltså inte aktuellt att koda bort skiten? 😉 MVH Christofer |
|
|
Att koda bort det permanent är inget alternativ, den dagen jag skall sälja så måste jag ju ändå byta allt för jag kan ju inte sälja den med trasig pump och bortkodat error. Så gör man inte. :-) Kan absolut söka efter en annan verkstad Var precis i kontakt med schmiedmann och dom säger att pumpen sitter tyvärr integrerad i tanken Länk |
|
|
Det är därför de byter hela tanken. Avgaslagen gäller allt som har med avgaskrav att göra, t ex sensorer. Gäller i 8000 mil / 5 år. Har du fått betala något av detta hos BMW under denna tid så ska du kräva pengarna tillbaka. Detta ska de upplysa om. / Peter |
|
| Vill bara lägga in en liten rekommendation vilket är att även byta injektorn i avgassystemet om det är så att du monterar en ny tank/pump. Injektorn kan vara en anledning till att pumpmotorn havererar då den ofta blir igensatt med kristaller från AdBlue-vätskan. I övrigt så skulle jag satsa på OEM-grejor om du ska behålla bilen. | |
| Dom har inte sagt ett ljud om avgaslagen, måste hem och kolla mina kvitton nu när jag har fått betala för detta | |
| Kollade mina kvitton igår och såg att jag hade betalt ca 2000kr för en sensor dec 2024, då var bilen sju år. | |
| Otur. Det gäller bara 5 år. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.