AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
340

BMW 523i 2008 N53 Orolig tomgång och ryckig acceleration

Do
1
Doom79
523i Touring -08
Hej alla! Är nybliven BMW ägare och har stött på problem som jag inte kan klura ut. Det började precis när jag köpt den då jag upptäckte att vevhusventilationen var paj så då blev det en ny ventilkåpa och packning så gick den bättre. Men den börjar svaja på tomgången när den är halvvarm, pendlar från 500-700 varv. Rycker även vid acceleration , mest vid måttlig gas. Rycken har den börjat med efter att jag kodade om spridarna. Upptäckte av en slump när jag satt och lekte med min felkodsläsare att två spridare hade exakt samma parametrar inkodade och tyckte det var skumt så jag tog bort motorkåpan och tittade och nummerna på spridarna var inte i närheten av vad som var inprogrammerat i bilen. Killen jag köpte bilen av så att spridarna var bytta och det sitter index 11 spridare i så det stämmer nog. Men dom kan ju inte ha kodat in dom med tanke på att inget stämde. Men efter jag fixat till detta så har rycken börjat. Har dock inte kunnat nollställa adaptionerna. Min icarsoft kunde bara koda in dom. Har dock gjort en ”hard reset” av ECU som jag läst ska nollställa adaptioner. Men detta har inte hjälpt. Detta har jag gjort förutom ny ventilkåpa: Tändstift är nya, tändspolar var bytt 4st av förra ägaren och jag har bytt de 2 sista, nya vanos solenoider, rengjort spjällhus och kontrollerat insugsbälgen. Får felkoder på bränsleblandning ( 29e0, 29e1 och 2a2b) samt när jag kört en längre sträcka så har jag felkod på katalysator konvertering vid skiktad drift. Kortsiktig bränsletrimning ligger på 5,5% bank 1 och -5,5% på bank två långsiktig ligger på ca 10% bank 1 och ca 14% bank 2. Inga jättehemska siffror men inte optimala. Det som jag har reagerat på är att i homogent läge på tomgång så mäter nox sensorn 1300-1500ppm kväveoxidkoncentration, samt att syresensorströmmen på b1s1 ligger runt 0ma medans b2s1 pendlar mellan -70 - 100ma. Börjar få slut på idéer nu och hoppas någon kunnig här kan styra mig i rätt riktning till en lösning. Ursäkta långt inlägg 😋
Hej!
Den här sidan har mycket info kring N53, Länk.
Bla. en diagnos-service, där du skickar in skärm-dumpar från INPA, Länk.
Har aldrig provat men kan ju vara värt 50€.

Låter som om du inte har programvaran, men det kan Ola på Länk hjälpa till med.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.