AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
269

Förvirrande info om packning baklykta

Th
598
Theobald
750ial -88
Har vattenläckage in i bagageutrymmet varje gång efter det regnat. Lossade vänster baklykta och såg att i ett av hörnen låg inte packningen i rätt läge. Den hade genat förbi hörnet och tätade inte och dessutom var packningen i dåligt skick.

Hittade bara en packning när jag lossade lyktan, men när jag kollar i "Realoem" så står det i reservdelslistan att det ska vara 2st packningar. Men jag hittade ju bara en!
Länk

Köpte en rulle butyltejp (6mm diameter) och hade på. Det blev bättre, men det läcker fortfarande in lite vatten. Brukar ta hjälp av Copilot ibland och fick förslaget att på de packningsytor som var smala så skulle jag klämma ihop butylen lite till 4-5 mm bredd samt göra den 7-8 mm hög och lägga den i mitten av packningsspåret så den inte kryper ut, sedan på de bredare områdena i hörnen lägga på bitar av butyl så att bredden blev 8-10 mm, men inget på höjden.

Men vet någon om det ska vara 1 eller 2 packningar. Jag har e32 V12 1988. Är det en packning på dessa äldre och att det sedan blev komplementerat med två packningar på de nyare modellerna?

"Nöden är uppfinningarnas moder."
Th
598
Theobald
750ial -88
Hittade en bild på baklyktan i en annons på eBay. Tydligen sitter det en grövre (gummi)-packning på den inre delen av lyktan: Länk
Sn
786
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
RealOEM visar två packningar på bilden.

Och sökning på 63219069131 ger en träff med två packningar.
Länk

Den lilla/korta ser mer standard ut så den borde gå att ersätta enklare.
Th
598
Theobald
750ial -88
Jag får plocka bort lyktan igen och kolla om det fanns två packningar. Det kan ju vara så att det som ser ut som en stor gummipackning helt enkelt blivit gammal i min lykta och vittrat bort med åldern.
Den lilla packningen ersatte jag med en butylsträng 6mm diameter. Ok, tack för kommentaren.
Th
598
Theobald
750ial -88
Tog bort lyktan. Det fanns ingen gummipackning i den. Kan kanske vara så att någon av föregående ägare plockat bort den. Finns en kant inne i lyktan där det går att montera en packning, om man skulle hitta en som passar.
Th
598
Theobald
750ial -88
Köpte en Butyl tätningsremsa och monterade på. Det räckte för att hindra vatten att tränga in.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.