|
|
|
|---|---|
|
Har en nyinköpt X5 50e med Pirelli P Zero Elect 21" (315 bak, 275 fram). 2.8 bar men testat 2,6 och 3 också. Tycker det är oerhört vägljud på allt annat än nyanlagd asfalt. Speciellt brummande och resonans på slitna vägar runt stockholm. I motorvägsfart är det tröttsamt att köra. Mäter upp mot 70db i ca 80 km/h med höga nivåer 20hz till 1000hz Byta däck enda lösningen? Någon annan som upplevt liknande och har en lösning? | |
|
Ny eller bara ny för dig? Varför inte köra förbi däckfirman och fråga om råd? |
|
| Tack för snabbt svar! Ny. Pratade med handlaren som provkörde, sa bara att "ja, låter högt och grovt" men det är så de låter. | |
| Åk förbi en annan handlare och provkör motsvarande bil så får du ett second opinion. Om däcken är helt nya skall det mycket till för att de skall vara "skadade" och därmed generera onödigt mycket ljud. | |
| Vill du ha ner ljudet får du skaffa smalare och högre däck med lägre diameter. Finns inget annat. | |
|
Låter konstigt. Min iX upplever jag som väldigt tyst även med 22". Dock bara 275 däck. Klart den var ännu tystare med 21" vinterdäck men det är fortfarande tyst. Vad hade du för bil förut som du jämför mot? |
|
|
Jag har haft exakt samma dimensioner på en X5 fast med Bridgestone Turanza. De har någon foam (skumlager) som ska dämpa ljudet. Upplevde inte att det var någon extrem ljudnivå med dessa däck utöver att bilen blir extremt spårkänslig. Den dimensionen på svenska spåriga vägar är ingen höjdare överlag. Det är väldigt stor skillnad när man kommer ner på kontinenten. |
|
|
Ska åka förbi och provköra en annan X5:a, kanske är så här de låter. Känns som dörren inte riktigt är stängd och att däckljudet fortplantar sig in kupén. Vore intressant att höra andras mätningar av ljudnivå. Hade en Tesla model y innan, var stötig men förvånansvärt tyst. |
|
|
Tycker man att Model Y är tyst i jämförelse så måste det nästan vara nåt fel på X5:an. Jag har provkört Model Y ett antal ggr genom åren och numera är den helt ok i ljudnivå. Det är varken bullrigt eller tyst. Det är medel. En X5 bör vara tyst. |
|
| Med 35-profil och Run flat (*) så låter det. | |
|
Hej, har din bil akustiklaminerade framrutor? Min har det samt likadana däck och fälgar som du och uppfattar inte bilen mer högljudd än tex morsans x3 med 18". Utr står på offerten och hittar du inte svar så mejla försäljaren. Däremot störs jag av ljud när fossilbrännaren är igång, alltså åkte jag 92% av resorna på el i mars. Mvh Asken |
|
| Satte på vintersulorna 21" på längresa nu, tyst och skönt! Får testa ut andra sommardäck helt enkelt, eller hoppas att P Zero blir tystare när vägarna blir varmare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.