AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
382

sommar däck

Hej

Jag har bytt till sommardäck.
255/40 zr 18y och 225/45 R18y men bilen hackar vid pådrag. tror att det har med att det är 40 profil bak. 45 fram. men enligt däck verkstaden ska det gå. enligt deras tabell. men jag köper inte det
Det är väl normala däckdimensionerna till en BMW.

Varför köpte du däcken om du inte litar på verkstaden?

Hackar? Menar du att antisladdsystemet går in?
Är det däck av välkänt fabrikat?
hankook däck. sätter jag på vinterdäcken så går den hur fi t som helst. och även med gamla sommardäcken. kommer dock inte ihåg nummren på dom. awd ochså
16.589
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vad var föregående dimension? Vad är dimensionen på vinterdäcken? Du kan räkna ytteromkrets här: Länk

Att du har olika profil fram och bak är fullständigt naturligt - annars får du ju olika rullomkrets fram och bak vilket du inte får ha på en xdrive. Om jag tittar på dina dimensioner du anger skiljer bara 0.2% mellan fram och bak vilket bör vara ok.
1) Kontrollera trycket i däcken.
2) Bara för att dimensionerna som står på däcken borde ge likartad omkrets kan de i verkligheten avvika (och det beror på de specifika däckmodellerna). Ett sätt att få veta är att mäta (rull-)omkretsen.
Ett enkelt sätt att få ett ungefärligt mått på skillnaden i rullomkrets är att notera (foto) däckventilernas position innan och efter du flyttat bilen rakt fram på slät mark ca 20m. Om ventilerna fram/bak snurrat olika mycket (vinkel). Omkretsen är ca 2m så 1% skillnad på 20m sträcka ger ca 1/10 varv (36grader) eller 2dm vid däck radien. Mäter du mycket större skillnad gör du om mätning med 10 meter mätsträcka.
Helst vill man ha < 1% skillnad.
Fortfarande inte förstått vad som "hackar"...är det antispinn?
Är det när du accelerar som problem dyker upp.

Att mäta omkretsen torde vara tämligen meningslöst på ny däck.
50
819
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Ska3: Om det ej är stjärnmärkta däck så bör man mäta omkretsen.
Där kom den klassikern...."stjärnmärkta däck har mer kolla på omkretsen":

Det som skiljer "stjärnmärka" är ev. gummiblandningen. De tillverkas i precis samma maskiner som gör ej stjärnmärkta.

Vissa myter är otroligt seglivade.
16.589
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
255/40 zr 18y bak och fram 225/45 R18y skiljer bara 0,2%. Det kommer inte orsaka något hackande. Felet är något annat.
ok. tack för input. kollar med verkstad i morgon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.