|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder: Lyckas ni ladda 22kW under längre tid? Typ hela laddsessionen? Jag lyckas inte mer än "momentant" (dvs först 10-15 minuterna eller så) ladda på riktigt höga effekter, sedan backar laddningshastigheten tillbaka till knappt 14kw (det tar kanske 15 minuter eller så), där den sedan ligger stabilt. Jag har provat 2 olika laddkablar laddare <=> bil, där båda skall klara 32A och den ena är den bmw original kabel jag fick med när jag köpte bilen. Bilen, i5 m60, klarar / skall klara 22kW. Spelar ingen roll om bilen är inställd på laddbegränsning obegränsat eller laddbegränsning 32A. Laddaren klarar / skall klara 22kW, och det gör även övriga delar i systemet / huset. Så lyckas ni ladda 22kW hela laddningen, typ 15-80% SOC? | |
| Det där låter till 100% som ett lastbalanseringsproblem. Har du provat med olika boxar på olika platser? Jag vet att du skriver att du stängt av lastbalansering men jag vet också att flera av de systemen ändå håller på och ändrar i bakgrunden... | |
|
Det är nästa steg i felsökningen, att prova andra boxar, undrar mest om andra har upplevt samma sak. Jag tror inte det är någon lastbalansering då jag har marginal i systemet, jag får dessa symtom även vid 25A... Och då har jag inga andra stora konsumenter aktiva. Jag testar vidare, och har någon några intressanta uppslag så tar jag gärna emot dem :) |
|
| Typ 99% av alla problem med hemmaladdning beror på lastbalansering eller något i laddarens mjukvara. Det är extremt sällan fel på själva bilen - då säger den till tydligt. | |
|
¨Har du inte möjlighet att se huset totala belastningen per i realtid vid dessa tillfällen? I köket har vi många förbrukare som om de används samtidigt kommer upp i 25 A. |
|
|
Laddboxen blir nästa kandidat om bilen laddar 22kW stabilt vid annan laddare, men den blir trixigare att felsköa. Jag har en lastbalanserare, Perific, som visar förbrukning i realtid (10s intervall) per fas. Dock blir det ganska suddigt när solcellerna och/eller batterierna levererar bra med ström, Perificen läser av strömförbrukningen vid huvudsäkringarna, så hur det ser ut inne i fastigheten klarar den inte riktigt av att visa. Växelriktaren, Solis, visar bara 5minuters samplingar, så den hjälper tyvärr inte. Jag vet att utöver billaddaren så konsumerade resten av huset <1kW jämnt fördelat över faserna, i stort sett allt används av frånluftvärmepumpen. Inga tunga konsumenter vid tillfället. |
|
|
Då är det inget normalfall av lastbalansering som stryper. Har du lyckats ladda 22 kW på annan plats än hemma? Min kompis fick en laddare installerad i januari och det tog 1 månad att få allt att fungera. Flera möten mellan installatör, expertis på laddbox och expertis på lastbalanserare. |
|
| När du laddar - vad säger bilen om tillgänglig strömstyrka? Om bilen visar att laddaren bara ger ut 16A så ligger problemet definitivt i laddaren, inte i bilen. Men BMW kanske inte visar sånt? Jag kan inte BMWs app i huvudet. | |
|
Skall testa på annan laddare så fort som möjligt, gäller dock att hitta en som "garanterat" levererar 22kW och inte delar effekt med andra laddare. Jag har inte sett att bilen talare om hur mycket tillgänglig ström det finns när jag laddar ac, men jag har å andra sidan aldrig suttit i bilen medan sådan laddning pågår... Bara tittat in genom sidorutan precis vid laddstart då den räknar fram när den kommer vara klar. |
|
|
Helt rätt test att prova en annan laddare. Jag kan inte lova att BMW visar den informationen i app eller display. Min bil gör dock det och på det sättet går det lätt att se hur mycket effekt som laddaren ger ifrån sig. Jag tror helt enkelt inte det är nåt fel på din bil utan det ligger tidigare i kedjan. Hade din bil haft problem med laddningen hade den sagt till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.