AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.800

Köpa Bmw 330e 2025 som privatperson?

Sida 2 av 2
En hel del inlägg om förbrukning från OP i tråden.

Lägst förbrukning kommer du ju annars få med en ren elbil… ;-)

Hade gärna rekommenderat en eldriven Touring från från BMW i storleksklassen, men det finns ju tyvärr inte. Är ju 'relativt' tunnsått från hela den globala bilindustrin på den fronten. I alla fall om man vill ha en bil i cirkus samma prisklass som en '25 330e.

Men för ungefär samma pengar i inköp så finns det '25 ID.7 Tourer…

Skulle inte förvåna mig om ID.7 Tourer komme ut bättre än en 330e om man räknar TCO. Som jag förstått det så kommer det X antal EU-knutna höjningar på skatten för fossilt bränsle inom en inte allt för avlägsen framtid…

Nu kanske VW/VAG är lika med The Dark Side på ett BMW-forum, men enda alternativet från BMW om min vill ha eldriven Touring är ju i5. Och det är en del ytterligare pengar i dagsläget.
Pa
1.127
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: iu
Har du tittat på en iX1, finns bra erbjudanden med privatleasing ute nu. Hade en 330e-22 innan och är helnöjd med min iX1. Jag bedömmer att värdeminskningen vid köp är större än leasingkostnaden för 36 mån därför jag leasar.
Re: Pa
No offense, men gillar inte SUVar/Crossovers av ideologiska skäl. Det blir en onödigt stor, onödigt tung och onödigt hög bil, med sämre tyngdpunkt än en Touring (kombi). Dessutom har dom onödigt tunga och stora hjul/däck. Så på en elbil därmed sämre prestanda, sämre vägegenskaper, högre energiförbrukning och sämre räckvidd. Och ju högre hastighet desto – desto värre blir det när det gäller räckvidden…

Det fanns typ inga SUVar/Crossovers alls på 80-talet. Och folk överlevde på ngt sätt ändå. Undrar vidare hur mycket större det globala råvaru- och energiutaget är pga av den samlade SUV/Crossoverflottan…

Utifrån ovan listade skäl tänker jag undvika SUVar/Crossovers så länge det bara går. Enda anledningen till att jag skulle kunna tänka mig att överväga SUV/Crossover skulle vara ifall jag skulle skada ryggen så pass illa att jag typ skulle vara tvungen att använda mig av ngn slags bil med ett högre insteg. Köper således en fastback/liftback/halvkombi som t.ex. i4 istället om det inte finns ngn vettig Touring när det är dags för mig att skaffa (new to me) bil. Dvs. om dom eldrivna Touring-modeller som finns då är för stora/tunga. Av div. anledningar kommer leasing troligen inte bli aktuellt för min del vid nästa bilbyte.
Pa
1.127
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re:iu
Hmm..onödigt stor...jämfört med en 330e är den endast lite högre och inte tyngre men högre tyngdpunkt ja.
Stora hjul/däck..har själv 18t med 225 däck, hade större på min 330e så nej.
Sämre prestanda..marginellt om du jämför med iX1 30..visst kanske inte tar kurvor lika bra i hög fart, sämre energiförbrukning..faktiskt inte, räckvidd typ 45 mil vid normal körning utan ecodrive inkopplat, så nej där med. Alla drar mer med ökad hastighet ja.
Men valet är ju fritt, är mycket nöjd med min.
Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.