|
|
|
|---|---|
|
Bytte från vinter till sommardäck idag och noterade att övre "fjäderfästet" (eller vad det kan heta) bak på båda sidor inte är fulla cirklar, utan ser ut att vara 75% = 270 av 360 grader. Eftersom det såg ungeför lika ut på båda sidorna bak så antar jag att det är som det ska men tycker ändå det ser lite konstigt ut. Tittar på man realoem här så är det alltså numer 5 som inte går hela varvet runt, har bild men svårt att bifoga här. Länk Ska del 5 på bilden, alltså där fjäderns övre del fäster alltså inte vara en perfekt 360 grader symertrisk cirkel sedd uppifrån, utan vara en osymmetrisk del? Hoppas på svar, även om jag tyvärr noterat att bilen ändå behöver till verkstad för att båda damaskerna till framdämparna har hål och behöver bytas. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
|
Nej, på vissa applikationer skall fjädern inte gå "i botten" mot fjädersätet, i alla falla inte nere. Har för mig att slangen har en bra bild från bilstein instruktion. Men hur det är på just din bil vet jag inte. |
|
|
Det finns lite logik i vad du säger, eftersom en fjäder inte avslutar med an sluten cirkel och därmed kanske inte heller fästet ska gå varvet runt utan fånga upp fjäderänden. Men svarar bmw-slangen, då vet vi säkert! /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Att fjäderbensunderlägget (i brist på bättre ord) inte har kontakt med fjädern 360° verkar vara vanligt förekommande - vanligast på nedre som Matthias säger. Vi börjar med ett motexempel - taget från min Bentley E60/E61. Titta bara på översta bilden som visar övre fjäderbensunderlägget. Länk I just detta fallet kommer - om fjädern når full coil bind - ha en 360° anläggningsyta mot fjäderbenstallriken. Tittar du sedan på den mittersta och nedre bilen, som visar nedre fjäderbensunderlägget, så har du en liten bit av cirkeln där fjädern inte vilar mot någonting alls. Ännu tydligare på E39-instruktionerna från Sachs (där mittenbilden visar hur fjädern ska vara placerad på fjäderbensunderlägget) - där ser man att det är ett litet "luftgap" i cirkeln där fjädern aldrig kommer att vila mot något alls. Länk Men jag funderar på om det ens är möjligt för fjädern att gå in i full coil bind innan dämparen när sitt absoluta minimiläge. Jag har för mig att det är en önskvärd egenskap att man slår i dämparens bump stop innan man når full coil bind. Så de där "moderna" fjäderbensunderläggen verkar vara lika i sin design som de äldre från E39 och E60. Förutom att det snarare är typ 90° tårtbit som man skurit ut än typ 45° tårtbit som på de äldre E39 och E60, samt att man verkar köra med det både där uppe och där nere (istället för bara där nere som på de äldre E39 och E60). Men samtidigt så när man tittar på fjädern så lär endast högst 270° av fjädern vara i kontakt med fjäderbensunderlägget oavsett situation. Fjädern pressas aldrig ihop så pass mycket att den kommer i kontakt med resten av fjäderbensunderlägget (förutom då vid full coil bind som jag misstänker inte kan inträffa). Jag är inte säker men fullt möjligt att fjädrar på E39/E60 är progressiva med olika egenskaper i övre och undre delen som gör att övre delen kompriseras lite mer först och därefter börjar den undre delen komprimeras mer och det är därför man kanske valde att ha full anliggningsyta på den övre. Ärligt talat så gissar jag bara här men jag vet att man kan skapa relativt olinjära fjädringskurvor med bara en fjäder (genom att variera olika parametrar som påverkar fjädernens k-konstant) - med dubbla fjädrar, avsiktlig coil bind och preloads som äldre F1-bilar förenklat principiellt använde i sin fjädring kan man göra ännu roligare saker: |
|
Tack slangen för överkurs i fjädring, på F1-nivå. Dina stillbilder är dock på "coilovers" som väl heter McPhersson-ben där fjädern går runt stötdämparen. Bak på min G21 330E sitter fjädern för sig själv bredvid dämparen (och inte fjädern RUNTOM dämparen). Men jag tolkar ändå att svaret på min fråga är att den tårtbit som saknas i övre fästet för mina bakfjädrar är som det ska, då ändå inte hela fjäder-ändcirkeln ligger mot "gummi-tårtan" ändå. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.