|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver byta spiralfjädrar bak på min 2011 320d Touring RWD (6 vxl manuell). Fjäderspecifikationer går ej att hitta på RealOEM, och om jag förstått det rätt ska BMW kunna ta fram passande fjädrar till specifikt min bil. Mina bakfjädrar är märkta F3 enligt bild i länk. Länk Därav frågan: -Kan någon utläsa vilken fjäder (fjäderkonstant) eller annan specifikation mina originalfjädrar har? Jag tänkte beställa tillbehör under helgen (och BMW har stängt), så fjäderspecifikationer före nästa arbetsvecka hade underlättat. :-) | |
|
Jag håller själv på att leta fjädrar till min E90 325i från 2005 och det verkar finnas flera att välja mellan och jag upptäckte också att RealOEM inte var till mycket hjälp i det här fallet. Märket på fjädern hjälper dock till (jag har D3 på mina). Jag hittade tex den här på Autodoc från SKF som är angivna som F3 och F4. Finns säkert fler om man letar men många fjädrar och butiker anger tyvärr inte alltid vilken kod/märkning de har. Länk |
|
|
Jag har beställt Sachs 994 480 fjädrar med märkningen F3. I efterhand var jag in till BMW och fick originalfjädrarnas artikelnummer, vilket var 33 53 6768251. Detta nummer passar både mina beställda Sachs och SKF-fjädern på din länk. :-) |
|
|
@Ztephan Jag vet inte om du letade artikelnummer till D3-fjädrar eller ej, men jag bifogar denna forumlänk ifall den kan vara till hjälp: Länk |
|
|
Jag har hittat en Sachs-fjäder med D3-märkning som har art.nr. 994 475 Länken du delade blir jag dock inte klok på. Enligt den ska jag ha K2 eller K3 (tidig modell med sportchassi, ej fyrhjulsdrift och utan dragkrok). D3 anger de som framfjädrar. Det är inte helt enkelt att hitta rätt men det bästa är ju om det finns kvar en läsbar märkning på de fjädrar som man har på bilen. Annars får man kolla med BMW som du gjorde. |
|
|
Du har säkert sett denna, men Sachs har ju en guide/produktkatalog enligt bild. Dvs om jag markerade korrekt 325i. Länk |
|
|
Ja, den där bekräftar att det ska vara en D-märkt fjäder. Det märkliga i mitt fall är att Sachs anger att jag ska ha en D1 eller D2 som är samma Sachsfjäder 994 474 och anges för bilar fram till 08.2008. Men på min från 2005 sitter som sagt en D3 som Sachs anger ska vara från från 09.2008. D4 och D5 är för automat, jag har manuell. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.