|
|
|
|---|---|
|
Jag insåg när jag bytte däck under kvällen att ena däcket var rejält snedslitet på ena sidan. Övriga däck är alltså helt OK. Men jag är nojig av mig och funderar på om jag behöver köpa nya däck helt enkelt. Länk Vad gäller? Köra sommaren ut eller byta två eller alla fyra däck samtidigt som jag gör hjulinställning asap? | |
|
Det går inte riktigt att se, men på det slitna stället måste det enligt mig ändå vara tillräckligt (1,6mm) för att få bra kontakt med vägen. Bilprovningen kräver väl 1,6 mm mitt i för att inte bli underkänd på besiktning. Men såklart skall du byta och åtgärda problemet. Om du inte har en xdrive kan du byta båda bak till däck som passar med de fram. Så hade jag gjort. Men om de fram snart är slut byter du alla fyra. Jag hade inte bytt bara ett bak |
|
|
Kolla också att fjädrar och dämpare är hela och friska. Jag fick snedslitet däck bak på en äldre bil då ena bakfjädern gått av ett halvt varv och därmed blev ju bilen "sned". Du ser ut att ha djupt mönster kvar mitt i slitbanan så det är en fråga om plånbok versus det allra sista lilla kurv-/kant-greppet i säkerhet. Jag tror inte heller att besiktningen underkänner dig, även om det såklart inte är perfekt jämnslitet. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Författningen säger att däckets huvudmönster måste ha godkänt mönsterdjup. Huvudmönster definieras som de mittersta 75% av däckets slitbana. Så detta slitage är utanför dessa 75%. Däremot ser det ut som det slitits ganska rejält på den där yttersta kanten och du är snart nere i skyddande lager (och under detta kommer själva stomlagret). Hur många mil har detta däck rullat? Med tanke på mönstret i övrigt så antar jag det gått tpy 1000-1500 mil på sin höjd? Då är det nog kanske 250-500 mil kvar innan väv eller annat blir synligt och ser du det så är det körstopp direkt. Så ta till vara på den lilla tidsfrist du har här att åtgärda grundproblemet (det kan vara billigt och enkelt - det kan vara svårt och kostsamt) - det vill säga lämna in för felsökning och åtgärd (för något problem har du). Efter åtgärdningen skulle du kunna byta VB=>HB och vice versa (om det var bak problemet var och förutsatt att däcken inte är rotationsbestämda) och verifiera att problemet inte finns kvar - innan du slänger på flång nya däck. Eftersom du sätter det dåliga däcket på ett hörn som förhoppningsvis inte sliter på samma kant så bör du kunna köra med det dåliga däcket tillräckligt länge för att utvärdera att "problemhörnet" är åtgärdat. Därefter byter du såklart till nya sommardäck. Då byter du åtminstone däck på den axel där du hade "problemhörnet" - så minst 2 nya däck således. Men som Matthis nämner, om däcken på den andra axeln är när slut också, då byter du såklart alla fyra. |
| Att bara byta till nya däck löser nog inte problemet, Kolla både fram och bakvagn och en fyrhjulsinställning. | |
|
Hade det slitna däcket normalt lufttryck? Har du regelbunden koll trycket? Bara en annan ingång till orsak, om det är pyspunka av något slag.... |
|
|
Stort tack för all input! Var lite väl nojig häromkvällen. Däcken har rullar varje sommar sedan 2020, så dom har nog rullat 3000 mil. Jag gjorde en hjulinställning i samband med köpet, men det är dags för en ny omgång. Känner att bilen drar lite åt höger och det slitna däcket sitter höger fram. Övriga däck ser superfina ut. De får rulla en sommar till, men nu med lite översyn desto oftare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.