|
|
|
|---|---|
| 19 marts köpte jag ett 90Ah Exide blybatteri till min E90 från en oberoende affär. Produktionsnummeret var E209-578, vilket borde indikera att batteriet är från 2022, enligt lite googlande. Borde jag reklamera? Batteriet, fortfarande inte inmonterat, hade i går en vilospänning på 12.7V, om det har betydelse. | |
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mig veterligen finns ingen direkt industristandard/industritumregel. Men de batterier jag sett på Biltema och Mekonomen har exempelvis aldrig varit äldre än 2-3 år (fast å andra sidan är detta en löjligt liten provmängd så kanske inte säger så mycket). Personligen skulle nog dragit gränsen vid 3-4 år, så det är alltså precis vid gränsen. Äldre än så skulle jag tagit extra försiktighetsåtgärder för (inte nödvändigtvis reklamera). Jag skulle bett om ett (gratis) batteritest. Det är långt ifrån heltäckande men kan fånga upp ett batteri som redan åldrats en aningens. Vilospänning betyder ingenting - det visar endast att alla celler är hela och ihopkopplade - ingenting annat. Den mest pålitliga parametern vid ett batteritest är det interna motståndet. Det är lågt för ett ntt batteri och blir högre och högre med tiden och användning. Så använd denna som ledstjärna från batteritestet huruvida ditt batteri är ok eller inte (trots sin ålder). Som referens så hade mitt Exide Premium EA640 (vanlig blysyra - inget EFB eller AGM) dvs 64 Ah ett internt motstånd på 4.60 mOhm. Detta mättes kort efter jag köpte det på Mekonomen utan att ha kopplat in, laddat eller använt batteriet - det var alltså mätt precis så som jag fick det över disken på Mekonomen. Jämför med mitt Biltema 62 Ah som inhandlades men som aldrig använts - endast laddats upp var 4:e månad ungefär. Är minst 6 år gammalt nu. Laddade upp detta, kopplade bort laddaren och lät det stå en vecka eller så. På detta mäter jag upp ett motstånd på typiskt 4.80-5.19 mOhm. Det högsta jag mätt upp var 5.58 mOhm och då hade batteriet stått och inte blivit laddat på minst 6 månader (vilospänningen var då 12.47 V). Jämför nu med mitt Biltema 45 Ah som är äldre och även använts samt "missbrukats" ett par gånger (dvs slarvat ett par gånger att ladda upp det med jämna mellanrum). Det låg på typiskt 7.87-9.40 mOhm. Det högsta jag mätt upp var 11.19 mOhm och då hade batteriet stått och inte blivit laddat på minst 6 månader (vilospänningen var då 12.46 V). Jämför nu till slut med mitt batteri i min E87 120i -06 som jag ersatte nu i höstas. Det var originalbatteriet från fabriken! Det tillverkades vecka 29 2006 och jag tog ut det ur bruk från min bil vecka 28 2025 - så nästan exakt 19 år gammalt batteri! Det är ett 46 Ah batteri och det var absolut totalt sopslut! Man behövde inga mätinstrument för att klura ut det - tro mig :-) Exempelvis så så sjönk vid flera tillfällen systemspänningen så lågt under så lång tid (när man startade motorn) att ABS-lampan tändes och slocknade kort därefter (samt satte undervoltage felkoder) - detta var dessutom i 15°C varmt garage! Detta batteri hade, håll i näbben nu, hela 15.00 mOhm som internt motstånd! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.