AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
135

F25 kommer inte upp i temp, termostat fungerar

Har köpt en F25 med uppdaterade 2 liters motorn. Har stora problem att få den upp i drifttemperatur. Jag har en 530 som kommer upp i temp betydligt snabbare och vad jag kommer ihåg från den tidigare 520 jag hade kom den också upp i temp betydligt snabbare.

Jag känner tydligt att termostaten är stängd när jag känner på övre och undre kylarslangen så jag förutsätter att termostaten är stängd och inte fast i öppet läge.

Dieselvärmaren går som den ska om jag startar den som parkeringsvärmare men visst ska väl den gå som hjälp även vid drift om utetempen är låg? Vad bestämmer ifall den ska gå för att hjälpa motorn? Jag har ISTA men får inga felkoder som är relevanta.

Provade läsa tempen med ISTA och efter 14 minuter är den uppe på 50 grader vid +7 utetemp på tomgång.

När det varit betydligt kallare nu i vinter har den inte kommit upp i drifttemperatur även vid hård körning i 40 minuter.
Hej,

Tror nog på termostaten ändå.

Dieslar (som väl ”2-litersmotorn” är en av?) ger ju betydligt mindre spillvärme än bensinare.

Men även om dieseln är en effektiv maskin, måste ju ändå den lilla överskottsenergin, dvs värmen, ta vägen någonstans.

Och om det inte blir till kupén, blir det till kylaren, via termostaten. Men om termostaten står öppen hela tiden, och motorn alltså inte kommer upp i temperatur, blir det ju trots allt ändå en viss skillnad i temperatur mellan inloppet i kylaren och utloppet.

Så den skillnad du känner är helt enkelt en effekt av kylarens avsedda funktion.

BMW:s dieselvärmare har - tyvärr för oss nordbor - två olika konfigurationer: 1) värmer endast kupén, och 2) både kupé och motor.

Variant 1) tycks vara den vanligaste, särskilt på importbilar. Men kanske våra svenska sydlänningar också tycker att den räcker till. [Man får ju betala extra för 2), även fast den redan i princip finns inbyggd i bilen och bara behöver aktiveras]

Så det finns antagligen rätt många bilar med den enklare variant 1).

Din är kanske en sådan?

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.