|
|
|
|---|---|
|
Får följande koder: CA DME: Blandningsberedning bank 1 på regleringsanslag CB DME: Blandningsberedning bank 2 på regleringsanslag F3 DME: Tändningsmissar cylinder 6 F2 DME: Tändningsmissar cylinder 5 F0 DME: Tändfel, cylinder 3 EF DME: Tändfel, cylinder 2 EE DME: Feltändning, cylinder 1 Bilen tänder motorlampa över 4000 varv och går dåligt.Startar man om bilen går den bra igen. Är vacumläckage mest troligt? Jag har gjort rent MAF. | |
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yes, felkoderna 0xCA och 0xCB är starka indikationer på tjuvluft. När det kommer in tjuvluft måste motorstyrsystemet lägga till mer bränsle än vad den borde för den uppmätta inkomna luften. Det gör att fuel trims blir positiva (bränsle adderas) och när dessa når en viss gräns så sätts dessa felkoder. Nu kan dessa felkoder även sättas av andra anledningar (exempelvis lågt bränsletryck gör ju att motorstyrsystemet också måste lägga till mer bränsle än planerat), men de kan även uppstår när motorstyrsystemet måste DRA IFRÅN bränsle (tex läckande spridare). En defekt upstream (reglerande) syresensor kan ju också skapa problem genom att rapportera falska värden (på samma sätt som en defekt MAF kan göra det). Nu finns det felkoder på båda banker och sannolikheten att båda syresensorer (sitter ju en per bank) flippar ur på samma sätt ungefär samtidigt är mycket låg. Så vi har troligtvis något som påverkar båda banker lika mycket. Så man måste vara försiktig här då det kan finnas fler anledningar än tjuvluft. Just att den går sämre vid höga varv och den går bra sedan vid omstart gör att jag misstänker det finns mer här (se längst ned i inlägget). Men man måste börja någonstans. Sen ser jag inte de typiska felkoderna 0xE3 och 0xE4 heller, så det kan vara något mer här, man vill nog även längre fram börja kolla att upstream (reglerande) syresensorer arbetar som de ska. Men att båda skulle vara defekta på liknande sätt är som sagt ganska osannolikt, så det här får man lägga i bakhuvudet och hantera längre fram om nödvändigt. Nu är dock tjuvluft en extremt vanlig orsak för dessa felkoder på M5x-motorer, därför är detta ett bra utgångspunkt. Tips #1: Om du nyligen monterat Chinesium reservdelar så börja med att montera bort ALLA dessa och släng dessa i soptunnan (gäller även märkesdelar från fleaBay, Scamazon och Ali Baba och hans 40 rövare - över 50% för många reservdelar därifrån är counterfeit numera - Temu säger ju sig självt så det behöver ingen separat varning). Gå sedan och köp riktiga reservdelar (kända kvalitetsmärken från en RIKTIG affär eller i vissa fall även BMW Original från en RIKTIG affär/återförsäljare) :-) Tips #2: Du borde nog även mäta bränsletrycket. Troligtvis inget fel här, men för att undvika att du leds iväg på en lååång wild goose chase så är det bra att göra det. Då M54-motorer (det borde rimligtvis vara en M54B25 vi pratar om här) har en Schrader-ventil på fuelrailen så tar det exakt 3.14 sekunder att mäta detta - kan det spara veckor och tusenlappar i felsökning så är det värt det :-) Länk För att snabbt se om felkoderna är satta pga att bränsle LÄGGS TILL eller DRAS IFRÅN så kolla bara på dina fuel trims. För att se vad dina fuel tims är så kan du antingen kolla på OBD-II livedata eller kolla i freeze frame för någon av felkoderna 0xCA/0xCB. Behövs inget avancerat, den billigaste OBD-II dongle och gratis-appen Torque räcker (din är väl en -02 så där finns fullt stöd för OBD-II). För tjuvluft så är det long term fuel trim (LTFT) som är intressant. Exempel på negativa long term fuel trims: Sett från freeze frame : Länk Sett från live data: Länk Exempel på positiva long term fuel trims (taget från en M54B22 med tjuvluft): Sett från live data för bank 1 : Länk Sett från live data för bank 2 : Länk Passa även på att läsa ut OBD-II felkoderna. Oftast så sätter detta motorstyrsystem bara de generiska fuel trim felkoderna (vilket inte säger om det läggs till eller dras ifrån bränsle), men har du tur så är P0171, P0174 eller båda satta vilket betyder "system too lean" dvs att bränsle läggs till. Oavsett så måste du se dina fuel trims för det är enda sättet för dig att verifera att du åtgärdat tjuvluften. Att felkoderna inte kommer tillbaka ÄR INTE ett tecken på att du löst problemet! Felkoder sätts endast när fuel trims går över en viss gräns - typiskt15-25%. Så du kan köra omkring med fuel trims på 10-15% och bilen beter sig som skräp och inte EN ENDA felkod kommer att sättas. MAF går inte att göra rent på dessa motorer - så det är bara slöseri med tid och pengar. MAF på dessa motorer är av typen hot film och går i princip aldrig att rengöra. Det var den äldre typen av MAF med hot wire (som användes på M50 utan VANOS) som man ibland hade viss framgång med rengöring. Nästa steg är att röktesta motorn. Det är starkt rekommenderat att röktesta då du garanterat har mer än ett ställe med tjuvluft. För min egen del blev det en MrCartool T130 för att göra denna typen av felsökningar (lagom prisnivå). När tjuvluften är åtgärdad OCH verifierad att det är löst (med hjälp av fuel tims) så blir det garanterat vidare felsökning då du troligtvis har mer fel än bara tjuvluft. Fullt möjligt du har problem med tändningen på en eller flera cylindrar (kan bero på många saker) - eller timing pga korrupt/dålig signal från tex en givare - men det måste du vänta med. Först måste du lösa och fixa alla ställen med tjuvluft (all annan felsökning är meningslös innan detta är gjort). Därefter får man göra ett omtag och se vad vad datan säger. Felsökning ska vara datadriven. |
|
Suveränt bra återkoppling,stort tack!! Ja Maf såg ju väldigt ren ut,men sprayade lite mafrengöring där ändå. Ska kolla livedata,har en Foxwell 530 med bmw programvaran. Det är grabbens bil,(som står på mig,så klart) och felen uppstod efter en tvätt i automattvätt. Säkert bara en tillfällighet dock. |
|
|
Hej, Jag ser det också som ett i grunden typiskt tjuvluftproblem. Det där med att det (varje gång?) börjar vid 4k rpm vill jag se som att luftsuget då blir så stort, att någonting inte längre orkar hålla (någorlunda) emot längre. Att denna gummiflärp (antar jag) då ger upp totalt och släpper in så mycket luft att det ger upphov till misständningar. Bara en enkel idé. :) //Lennart EDIT: Men naturligtvis kan det lika gärna handla om för lite bränsle (pumpen - en e39 bör ju ha några mil bakom sig) som för mycket luft. |
|
|
Hej lenwib, jamen precis,vi får ta och kolla upp gummit. Tack för din input 👍 |
|
DISA-ventilens hystereis ligger ju mellan 3750-4100 rpm (när motorn går under 3750 rpm så stängs flärpen och när motorn går över 4100 rpm så öppnas flärpen). Dock högst osannolikt det är huvudorsaken till dessa problem. Visst, en DISA-ventil kan skapa tjuvluft men inte så vanligt och brukar vara mer konsekvent oberoende av flärpens läge. En icke-fungerande DISA-ventil gör att du endast tappar lite vridmoment på låga varv (men VANOS har mycket mer inflytande här) - ofta märker du inte av en defekt DISA-ventil. Tjuvluft har dessutom som störst effekt/inflytande vid låga varv. Då är trycket ("vakuumet") som lägst i insugsrören och det är då som luft utifrån (som har högre tryck) smiter in mycket lätt. Vid högre varv är trycket i insugsrören i princip samma som atmosfärstrycket dvs trycket utanför insugsrören och med noll tryckskillnad så sugs inte särskilt mycket extra luft in genom sprickorna. Så när du ska kolla fuel trims så är det alltid bäst att göra det vid tomgångsvarvtal (tänk på att motorstyrsystemet lagrar olika fuel trims för olika varvtal). Tänk också på att med felkoder så är det helt normalt att fuel tims är frysta - det vill säga motorstyrsystemet vägrar uppdatera dessa då den vet att något är fel. Foxwell NT530 blir finfint. Där kan du komma åt båda OBD-II och BMW specifika datan - alltid bra att ha båda tillgängliga. BMW kallar sina fuel trims lite annorlunda men i slutänden är det sak samma och sådana här stora avvikelser är enkla att se oavsett vems parametrar man tittar på. BMW brukar använda ordet integrator för att syfta på short term fuel trims, medans orden additive och multiplicative adaption values tillsammans syftar på long term fuel trims (den additiva delen är dominant på låga varv medans den multiplikativa delen är dominant på höga varv). |
|
Jag kom in lite sent med mitt första inlägg - hade börjat skriva men blev avbruten. När jag nu ser att felet anses ha ett tidsmässigt samband med en automattvätt (med massor av vatten och högt tryck?) tycker jag att det inte bara kan avfärdas som ”en tillfällighet”. //Lennart |
|
| bmw-slangen,jag bockar och bugar ! Stor kunskap du förmedlar,stort tack,igen! | |
Troligtvis så är det bara en tillfällighet, men som lenwib skriver så behöver man inte bara avfärda den omedelbart. Frågan är däremot - vad gör du med denna information? Det finns inte så mycket meningsfullt att göra - att gå all in willy nilly bland elektronik känns ju inte som en tidsvärd och genomtänkt approach :-) Men! Jag skulle nog ändå dubbelkollat att inget vatten trängt in i boxen där DME (motorstyrenheten) sitter och säkerställa att allt är torrt och fint. Därefter skulle jag lossat kontakten till MAF och kolla att allt är torrt och rent där inne, därefter blåsa rent med lite tryckluft med LÅGT tryck (typ som du får ut från tryckluft på burk) och sedan spraya med kontaktrengöring (jag kör numera med DeoxIT G5 på kontakter som är i fint skick och behöver bara minimal rengöring och mer ett skydd och DeoxIT D5 på kontakter som är i sämre skick dvs där du har synlig oxidation). |
|
bmw-slangen,mafens kontakt är rengjord(såg dock inte alls ärgad/korroderad ut) med elektronikrengöring och själva maftrådarna med advekat maf-spray. Han (grabben) har åkt 10 mil senaste dygnet utan problem,jag raderade felkoderna i går och de har inte kommit tillbaka.Dock under 4000 varv hela tiden. Nästa steg blir att kolla ,som du säger,DME angående fukt,samt titta över vacumslangar mm. Men det får bli nästa helg när man blir lite långledig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.