AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.029

Fylla på PEA eller välja dyrare diesel?

Sida 1 av 2
Yo
79
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Hej, som jag förstått kan PEA typ var 500-1000 mil i tanken vara bra och rena? Är det något som kan vara bra att göra?

Eller finns det någon premium diesel som innehåller bra mängd av PEA?

Vad ska man välja? Vill verkligen ha ett bränsle som är bra för bilen.

Är det något mer man bör tänka på för att ta hand om motorn?

Det jag gör hittills:
Stänger av stop and go
När jag startar bilen får den stå på tomgång 30-50s innan jag kör
Kör den försiktigt första 10 min
Byter olja/filter en gång per år
Låter aldrig tanken gå under 1/4
Byter växellådsolja 14-15.000 mil (automat)

Har ni fler tips? Behöver inte bara vara motor, generellt för bilen också.
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag kör med Preem Evolution Diesel som blivit lik svensk standard för blankdiesel nu. All rapsskit är borta så jag tror den är bland de bättre.
Det där med tomgång har jag aldrig hört. Det som jag hört är att det är bra att åka på en gång men att ta det lugnt.
Yo
79
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Jaså så Preem evolution ska vara riktigt bra?

Funderar dock på köpa denna: Red Line RL-2 dieseltillsats

Ska tydligen räcka till 1000 mil och vara bra. Någon med erfarenheter?

Varför bilen ska vara igång ca 30s innan du kör är för att det ska smörja delar och oljan ska hinna ut i motorn.
Yo
79
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Men Preem evolution är det inte massa miljöskit i den? Tror knappast det är blank diesel?
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Länk
Yo
79
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Men ifall jag skulle använda redline dieseltillsats, vilket bränsle bör jag tanka, vilket är bäst?

Ska man verkligen ha diesel med hvo?

Eller räcker premium diesel enbart? Eller kan man köra redline tillsatts och vilken diesel som helst då?
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag tror att så länge du håller dig borta från RME (Raps) så har du en bra diesel. Även s k blankdiesel innehåller 10 % HVO. Länk
Yo
79
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Tack för era svar. Såg att Preem evolution inte innehåller rme vilket är bra, ska helt klart undvika all rme.

Känns som blankdiesel funkar bra också. Men jag har ändå en ganska ny 2020 BMW, så hvo100 kanske är bäst?

Kan jag ändå köra redline dieseltillsatts på hvo100? Verkar vara bra och rena, typ fylla på var 4-5e tank.
Yo
79
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Står dock att man ska ha XTL för att bilen ska vara ”godkänd” av tillverkaren för att tanka hvo100?

Vilket bränsle här i Sverige innehåller inget RME till diesel?
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
HVO är kemiskt identiskt som diesel förutom densiteten. Det finns 0 problem att använda det.

PEA innehöll RME en bit in på 2025.
Yo
79
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Då ska jag pröva hvo100. Verkar ju vara renade och bra för partikelfilter och sotning.

Men som jag förstått är PEA eller Preem evolution diesel lite mer smörjande? Kan inte enbart hvo100 bli väldigt ”torr”?

Kanske kan med fördel varva hvo100 och Preem evolution?

Eller enbart Preem evolution och görs det enkelt? Skulle innehålla en hel del hvo100 och samtidigt få lite mer smörjande effekt, och dessutom fri från RME?
Vilket är problemet du försöker lösa?
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Risken finns väl att han lyssnat på gubbar som sprider myten att bilen ramlar i bitar om man inte tankar "riktig blankdiesel".
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Största problemet som HVO100 gör idag är ett jäkla stort tomrum på kontot 31-33 kr litern och kommer att stiga..
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Undvik kortkörtningar och använd motorvärmare vintertid skulle jag säga gör mer nytt än vissa av dina andra försiktighetsåtgärder.
Yo
79
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Jag har inget problem med bilen, vill förebygga.

Bara vidta åtgärder för att den ska hålla längre. Har ni några såna bra allmänna tips? Tänker byta växellådsolja också snart, trots att den växlar bra.

Hur ofta bör man sota ur bilen? Ifall man mest kör stadskörning.
Yo
79
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Bytte iaf olja och filter, luftfilter, mikrofilter och bromsvätska på servicen. Något mer man borde kanske göra? Verkar som bränslefiltret var ett tag sedan så det kanske är dags.

Något jag missar?
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Beskriv lite mer vad du menar med stadskörning, det kan ju vara allt från köande i 20 km/h i 8 min till att köra 30 min på 70-vägar.

För det avgör ju lite hur ofta den skulle må bra av lite långkörning beroende på vad den vanliga körprofilen är.
La
13
Lars Anderberg
520d Xdrive Touring -17
325ci man E46-03
Du frågar om det är någonting mer att göra när det gäller service. Eftersom du verkar mån om din bil och vill förebygga ev. problem så vill jag varmt rekommendera dig att serva din automatlåda lite oftare än 15 000 mil. Om du endast "byter" oljan genom avtappningspluggen i botten på lådan så skall du vara medveten om att ca 2/3-delar av den totala oljemängden är kvar i momentomvandlaren eller torque converten som den även kallas. Dessutom så finns det olja kvar i slangar och oljekylare. Detta innebar att du endast byter en tredjedel av oljan vilket givetvis är bättre än att inte "byta" alls. Det bästa är dock att lämna bilen till en bra verkstad som utför rengöring, sköljning och byte av all olja med en speciell maskin. Det brukar landa på ca 6-7 tusen men jag lovar att det är värt pengarna.

Lycka till!
Yo
79
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Inte mycket köande, om köande så max 1-2min. Mer åt 30-60km/h körning till och från jobb.
Yo
79
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Tack för tipset om växellådsolja, behövs verkligen. Det ska jag göra. Motormässigt finns det något mer att tänka på?

Har dock hört att sköljning av låda och 100% byta all olja kan bli en liten chock för lådan? Hört att vissa fått sämre.

Finns en snällare variant tror jag? Att man kör bara oljebyte först, lådan får vänja sig med lite ny olja, sedan gör man ett till oljebyte och även filtret till lådan efter typ 1000 mil till?

Eller är jag ute och cyklar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.