|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har precis köpt en I4-M50 och efter 3,5 år med en Tesla Model S så undrar jag om någon vet om det är några särskilda restriktioner avseende lyft av bilen? Går det bra att lyfta den med en vanlig så kallad servicelyft? Teslan gick inte att lyfta på det sättet, inte på min lyft i alla fall :) // Åke | |
| Grattis till en fantastisk bil. I4:an har lyftpunkter på samma sätt som alla BMW, i varje hörn mellan hjulen. Ska du lyfta själv är det bäst att ha en "adapter" för att passa in den "kloss" som finns. Jag använde samma som mina tidigare BMW och lyfter den med domkraften i dessa utan problem. | |
|
Tack! Låter bra det, det kan ev vara hjulbasen som ställer till det på min billyft om det är exakt i dessa hörn man måste lyfta, på däckverkstäderna brukar dom lägga ett skydd liknande denna: Länk Undrar om det funkar, tänker att I4:an ändå är en "vanlig" bil i grunden, jag har inte ännu riktigt koll på hur batterierna ligger i I4:an, hela undersidan var ju batteriet på Teslan. // Åke |
|
|
Det går utmärkt lyfta tesla med saxlyft det är bara oroliga ägare som tror att instruktionerna för domkraft gäller även verkstäder. När det gäller Tesla känns det som att en del ägare aldrig ägt en bil förr... Länk |
|
|
Nu är ju Tesla inte som någon annan bil så det kan ju vara det också, om det är något man inte vill skada är det batteriet så att man är försiktig är nog bättre än att chansa. Sen har verkstäderna erfarenheterna som en privatperson inte har oavsett kompetens och det gäller åt båda hållen, mycket som blir förstört på verkstäderna också på grund av okunskap. // Åke |
|
|
Men bra att veta att det är lugnt att lyfta, vilket var frågan, tack! // Åke |
|
| Man lyfter inte i batteriet med saxlyft. Antingen kör man med puckar på vanliga punkterna eller med lyftkorv på trösklarna. Batteriet går inte ända ut. | |
| Lyft inte på bärarmarna, vilket man gör på tex bilprovningen om man inte har med sig lyftpuckar. Chassit på Model S är gjort av mjukost. Det tål ingenting. | |
|
Det är så mycket bullshit bland folk på Teslaforum också. Har någon ett enda bevis på en bil som förstörts av bilprovningen? En del bara vägrar ju förstå att bilens bärarmar på tidiga årsmodeller helt enkelt var felkonstruerade från Tesla. För kännedom drogs min Model S upp ur ett dike med låsta hjul i bärarmen senast förra veckan. Den ramlade inte i bitar av det ;) |
|
|
Jag fick byta otroligt många delar i hjulupphängningen två ggr om på min. Dock svårt att defintivt säga varför. Men jag svär att bilen kändes som att den drog lite höger efter senaste besiktningen. Kan ha varit inbillning eftersom de uttryckligen sa att de skulle lyfta i bärarmarna eftersom jag inte hade lyftpuckar med mig. I vilket fall sålde jag bilen. Är inte missnöjd på det stora hela men nog var det en del saker som gick sönder det var det. |
|
| Gud ja, att bilen är ofelbar påstår jag inte. Men jag kommer inte ifrån tanken på att vissa teslaägare inte kan ta till sig att bilen i sig kan ha fel och istället letar (märkliga) externa orsaker. | |
| Många Teslaägare är speciella. Är ett lite annat klientel än vanliga bilintresserade. Ska inte säga att det var därför jag sålde min men sjukt irriterande ändå. Är faktiskt permanent bannad från Teslaforumet (teslaclubsweden). Lite oklart varför dock. Men åratal av opposition hjälpte väl inte... | |
|
Haha Verdi2, därför jag inte sett dig skriva där men förstår dig, verkar vara en hel del väldigt lättkränkta och något inskränkta individer där. Man vågar ju knappt säga att man tycker BMW är bättre än Tesla ens i en BMW tråd… |
|
| Snart 2 år sen jag skrev nåt där. Dock håller jag inte med. Många tongivande är jävligt gnälliga mot Tesla. Inte alls den där halleluja-stämningen som finns på typ X. | |
| Det har du nog rätt i och ok om du äger en tesla, X har jag inge uppfattning om, har det inte och avser inte att skaffa det. Nu tillbaka till ämnen, sorry för utvikning, | |
| Det är lugnt. Vi har nog konstaterat vid det här laget att man kan lyfta en i4 på precis samma sätt som övriga BMW ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.