|
|
|
|---|---|
|
Hur komplicerat är det att byta en topplockspackning i en n53? Att det är en jäkla massa jobb har jag förstått, men vad behövs? Det jag fiskar efter är: Krävs det konstiga och dyra specialverktyg, eller "bara" noggrannhet och timmar i ett hyfsat välutrustat garage? My Toyota IS fantastic :) | |
|
Det handlar alltså om en N53B30 som druckit ur all kylarvätska. Efter moget övervägande och mycket googlande så har jag kommit fram till att jag tänker lyfta av cylinderhuvudet själv. Väl där så får jag se hur det ser ut och vart jag går sedan. I det bästa scenariot så behöver jag bara byta packningen, i värsta fall så är blocket skrot, och medelvägen är att cylinderhuvudet behöver bytas eller renoveras. Jag har åxå fått rekomendationen att passa på att byta kamkedjan när jag ändå är där och gräver. Förutsatt att det är lönt att skruva ihop den igen så räknar jag lite grovt med att lägga ca 10 kSEK på specialverktyg, och, om medelvägen håller, ca 20 kSEK på delar. Innan jag börjar så kommer jag att tillbringa de närmaste 2 -3 veckorna med att läsa på så mycket jag hinner och hittar. Tidsplanen är ... avslappnad. Om Du har gjort detta förut så skulle alla tips och tricks uppskattas. My Toyota IS fantastic :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.