AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
356

Död e91 -06

di
5
dianae91
320D E91 -06
Hej, jag har en bmw e91 320d 2006 manuell som är körd 390 000 km. Jag köpte den för 4 dagar sedan. Förra ägaren sa airbag och bälteslampan kan spöka då man kör. Airbag lampan lyser ofta men slocknar och kommer upp pånytt medans man kör. Bälteslampan lyser nära konstant då man kör. Felkod visade 93C2 sensormatta sitsbelastning passagerare defekt. Den for bort då jag raderade koderna. Andra felkoder som stannade kvar var: 9CB5-FRM: batteriet djupurladdat, 9CA9-FRM:anslutningen defekt i klämma 30A. Då jag har kört bilen har den aldrig strulat att starta. Men idag då jag skulle hem från jobb så hände inget då jag tryckte på startknappen och rattlåset åkte inte av. Kollade strömmen på ackun och det visade 11.93V så jag fick starthjälp och prövade starta bilen men inget hände heller då. Så jag kopplade ur minus kabeln och lät ackun ladda ifred i en timme och åkte hem medans. Då jag åkte tillbaks för att prova pånytt lovade bilen heller inget då. Jag prövade vicka fram och tillbaka på ratten medans jag tryckte på start knappen men inget hände. Men då det kom ström i ackun började baklampan lysa och blinka till ibland. Den lyser konstant men flimrar till då och då. Nu har har jag kopplat ur ackun för att låta den ladda ifred med smart laddare. Jag vet inte vad jag ska göra nu. Någon som har varit med om något liknande?

Hej och välkommen till forumet! :)

Jag siktar två fel.

1. Djupurladdat batteri ställer till det ”överallt”.
(Det låter som att det vore läge för ett nytt batteri - men ge det då en extra toppladdning innan du installerar det. Möjligen bör det också registreras för att säkra en längre livslängd.)
Startspärren har antagligen aktiverats av det dåliga batteriet och måste återställas. Kanske din diagnosutrustning fixar det?
Annars finns olaO här på forumet med hjälp.
Länk

Sen den där FRM-anslutningen: så vitt jag minns är det ett standardfel, som t o m BMW kan ha haft någon återkallese på.

Det handlar i vilket fall om en ganska grov ledare in i FRM som kan ha någon defekt kabelsko e d.
Om man inte fixar det själv, finns det en ersättningskabel att få/köpa.

Du borde kunna hitta info här på forumet via sökfunktionen här ovan.

//Lennart

Sorry, jag tar tillbaka det där om FRM. Tror jag.

Det jag tänkte på var en annan ”strömcentral”, Junction box.

Men FRM sitter framför handskfacket och lite illa till för fuktskador. Värt att kolla.

//Lennart

EDIT: Det finns också på din bil en ”Junction Box”. Kanske din diagnosutrustning pekar fel?
Du kan söka här på JBE. En tråd:

Länk

di
5
dianae91
320D E91 -06
Tack Lennart,
jag ska kolla upp detta.
Visa användare
ProPro-medlem
5.119
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej! Går startmotorn när du provar? Eller är bilen helt död med en röd rattsymbol?

93C2 fixar du permanent med en sätesmatteemulator: Länk

Vanligt på dessa bilar är också genomföringen av pluskabeln ut från batterilådan blir dålig.

Satte ni startkablarna fram på laddningspolerna eller på batteriet?

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
di
5
dianae91
320D E91 -06
Hej Ola, vi lagade startkablarna fram i, under motorhuven. Jag lägger i nyckeln helt normalt men rattlåset far inte av men bilen plingade till om airbag lampan och sälteslampan lyste. Radion och innerbelysningen funkar men det är då jag trycker på start som inget alls händer.
di
5
dianae91
320D E91 -06
Prövade koppla i batteriet och provstarta, helt död ännu. Hade med mig OBD2 skannare ock kollade felkoder. Här är nya som kom upp:
A0BE-CAS: terminal 15 output 1
A0BF-CAS: terminal 15 output 2
A0C0-CAS: terminal 15 output 3
9CAB-FRM: one terminal 15 missing.

Verkar vara rattlåset som spökar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.