|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket och vad för sorts olja rekommenderas till motorn i en 320 -85??? MVH/ Razer | |
|
4,25liter om man byter filter har jag för mig. 4 liter utan filterbyte. Var i och för sig 2 år sedan jag sålde min senaste 320i så minnet kan kanske svika;) Jag skulle nog rekomendera en delsyntet, varken den billigaste eller dyraste duger bra. Lite farligt att köra för "bra" olja om bilen är gammal och man inte vet vad den körts på tidigare. Men undvik de billigaste! |
|
ant |
Razer: I min m42 motor så ska det vara 4,5liter polja inkl. filter. har vårt att tänka mig att din 6: skulla ha mindre volym. men jag kan ha fel. ILiveToRide: att en helsyntetisk olja inte skulle vara bra för motorn, oavsett vad den är har gått på innan, är bara en ren myt. Johan B här på forumet har förklarat det alldeles för många gånger redan, använd sök funktionen och sök på typ "syntet and olja" eller nåt liknande. då får man svar på tal. Johan B verkar veta vad han pratar om.. ============================= Länk |
|
Jag är också mycket väl medveten om att det är 4,5 liter i min M42:a, jag bytte förra helgen. Och efter att ha haft tre 320i med M20 motor är jag helt säker på att det är mindre med olja i den! Farsan har över 6 liter i sin 1,9 liters diesel renault men vad spelar det för roll? Bara myt är det inte, men det är långt ifrån döden att slå i helsyntet i en gammal motor. Med billig eller dyr eller bra skiljde jag inte heller på del eller helsyntet. Finns delsyntet som är dyrare än helsyntet. Han tjänar inget på att slå i helsyntet. Med för tunn olja stannar för lite olja kvar uppe på kamnocken vilket ger stort slitage på kammen vid start. |
|
|
4,5 liter om du byter filter. Olja köper du så fin som du tycker bilen är värd! /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk |
|
ant |
ok jag hade fel på oljevolymerna.. ILiveToRide: att oljan inte skulle fastna på kammen är fel. det stämmer inte. jag trodde precis som du att det var så, men så läste jag lite mer om det och så förstod jag att det bara var nys alltihop. har du läst tidigare inlägg angående detta? ============================= Länk |
|
Du kan aldrig slå på "för bra" olja i motorn! Däremot bör du nog undvika de allra tunnaste syntetloljorna eftersom slitaget i en gammal motor kan göra att den då börjar dra olja. En modern syntetolja har betydligt bättre vidhäftningsförmåga på exempelvis kamnockarna (och det är ju på "slitytorna" som du har effekt av oljefilmen) än en mineralolja eller delsyntet. En mineralolja förstörs dessutom betydligt snabbare än en syntetolja. Det gör att mineraloljorna blir blaskiga relativt snabbt och då rinner de av metallen väldigt lätt = högt slitage innan oljetrycket byggs upp. Och jo, det är en myt att oljan rinner av ex kamaxlarna, som man iofs kan härleda till verkligheten. De tidiga syntetoljorna hade tyvärr dålig förmåga att stanna kvar på metallytorna när motorn var avstängd. det gjorde att man fick metall mot metall innan oljan pumpats upp av oljepumpen, resultatet var många nerslitna kamaxlar. Sedan var det en hel del problem med härdningen på kamaxlarna från bland annat tyska biltillverkare vid denna tidpunkt. Det spelade en viss roll, men syntetoljan fick oftast skulden. Nuförtiden tillsätter man esterförstärkningar (kan liknas vid långa plastmolekyler) i syntetoljan, det gör att vidhäftningsförmågan vid avstängd motor vida överstiger mineraloljans! Syntetoljans fördelar framför mineral (och delsyntet) är många. Den enda nackdelen är att literpriset oftast är högre. Men eftersom du kan ha längre bytesinterval (syntetoljan bryts ner långsammare) så lönar det sig i längden! Dessutom drar motorn oftast mindre bensin med syntetolja. Det som är lite lurigt med delsyntetoljan är att man inte vet hur stor del syntetolja den innehåller! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.