AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
334

Hjälp med moment bmw f11 b47

Se
53
Selan92
520D Touring -15
Ska byta multirem spännare och löphjul på min 520d -2015 b47.

Är det någon som sitter på korrekt moment för löphjul och spännare?

Mvh Oskar
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
TIS säger:

Spännare (mot blocket med två M10 skruvar) = 45 Nm
Löphjulet (mot generatorn med en M8 skruv) = 22 Nm
Se
53
Selan92
520D Touring -15
Tackar tackar!

Men visst är det ett separat löphjul på den motorn bortsett från frihjulet på generatorn eller har jag förstått det fel?
Alltså spännare, löphjul, frihjul generator?

Du råkar inte sitta på momenten till sträckbultarna till spridarna också?
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer.

Du har en spännare (märkt "A" i bilden nedanför) och ett löphjul (märkt "B" i bilden nedanför).
Länk

Därefter har du hjulet som sitter mitt i generatorn.
Det agerar som drivhjul (och drar runt generatorn) när bilen anser att generatorn ska generera ström, annars frikopplas det (och då snurrar inte generatorn) och fungerar då som ett vanligt frirullande hjul (frihjul).
Det finns således en koppling inne i generatorn som kan frikopplas när ström inte ska genereras.
Alla generatorer har inte detta men det är relativt vanligt numera då det sparar 1 droppe bränsle per 100 mil vilket alla bilköpare kräver och biltillverkarna levererar (den ökade kostnaden och den ökade komplexiteten och dyrare reservdelar är du som konsument som betalar såklart).
Se
53
Selan92
520D Touring -15
Tackar för bild! Då har jag beställt rätt grejer, var lite lurigt att söka rätt på nätet då det mest låg ute andra motorer och långa som inte hade det separata löphjulet!

Hade du input på sträckbultarna till spridarna med mån tro?
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu tror jag denna motor inte har en generator med frihjul. Istället är det en vanlig generator fast den är helt och hållet styrd av motorstyrenheten. Så motorstyrenheten bestämmer om generatorn ska generera någon ström, samt hur mycket ström samt med vilken spänning. Mängden ström som produceras kan kontrolleras genom att ändra hur strömmen genom fältlindningen och spänningen justeras via spänningsregulatorn. Om fältlindningen inte är aktiv så genereras inget magnetfält och generatorn producerar ingen ström och snurrar därmed i princip helt obehindrat. Ju mer man aktiverar fältlindningen, desto större magnetfält bildas och ju trögare blir det för generatorn att snurra runt. Men ju trögare det blir desto mer ström bildas. Man omvandlar från en energiform (kemisk energi) via en annan (kinetisk energi) till en tredje (eletrisk energi).

Men det spelar ingen roll då det är helt irrelevant för byte av drivrem (inklusive spännrulle och löphjul). Börjar hjulet bli dåligt på generatorn så är det helt andra verktyg och reservdelar som behövs för det.

Ett typiskt kit för byte av drivrem innehåller drivremmen, spännaren med dess spännhjul samt ett löphjul.

Sträckningen av drivremmen kan se annorlunda ut på B37/B47-motorer beroende på om den är konfigurerad för longitudinell eller transversal montering.
Men i båda fallen så sitter det alltid en spännare med dess spännhjul och ett separat löphjul - det är endast dragningen som är annorlunda. Utöver detta har alla förbrukar sitt eget drivhjul (vattenpump, generator, kompressor).

Just det, skruvarna till spridarna.
Det är skruven som håller fast den c-formade "clamping jaw" som i sin tur håller fast spridaren som du menar?
Det vill säga skruv #7 i skissen nedanför?
Länk

Dra först med 8 Nm för att hålla ihop delarna.
Dra därefter 120°±15°.
Se
53
Selan92
520D Touring -15
Ahaa då är jag med!
Jag beställde separata delar löst via autodoc inte ett helt kit.

Jajjemän precis dom jag menar, tusen tack för infon, vilken stjärna!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.