AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
315

Rengöra Bränsledunkar

Jag ska rengöra 25L plastdunkar som det varit diesel i. Dom är helt rena från skräp, bara lite diesel lukt. Sen ska dom tankas med bensin.
Tänkte höra här om det är någon som vet hur man gör detta säkert och effektivt. Hur känsligt är det med diesel i bensin ?

Tipset jag fått är följande steg :
1. Häll i lite kallavfettning och skaka runt
2. Häll av spillet i en behållare. (Som man sen kör till återvinningen)
3. Spola dunkarna med varmt vatten
4. Blås ur det mesta vattnet med tryckluft
5. Låt dunkarna lufttorka
bl
2.299
blixten
325i -88
Personligen hade jag bytt ut kallavfettningen mot bensin och hoppat över steg 3,4 och 5
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, håller med blixten.

Fyll en dunk med typ en decileter bensin, skaka runt och sätt dunken uppochner och låt allt rinna ut (typ 15 minuter).
Därefter låt dunken stå upprätt och lufttorka/vädra ut.

Den extremt lilla mängden diesel som blir kvar efter detta i förhållande till volymen av bensin som sedan fylls på (då det rör som om 25L) är helt försumbart och påverkar inte en bensinmotor något.

Enligt ett företag i Storbritannien så är en riktlinje att upp till 5% diesel i en bensintank är "safe". Men det varierar något mycket på typ av motor och bränslesystemet (gissar att modernare direktinsprutade bensinmotorer - GDI - är mer känsliga). Samtidigt så ska man skilja på en grov uppskattning av "safe" och vad man VILL ha för renhet och marginaler samt vad syftet är med bränslet.
Länk

Låt oss räkna på det!
Säg att det blir kvar en tesked diesel i din 25L dunk (efter din enklare ursköljning).
En tesked brukar vara runt 5 ml, vi har då 5 ml diesel.
Då har vi 25L - 5ml = 24 995 ml bensin.
Du har alltså endast 0.02% diesel i din bensindunk samtidigt som en uppgift om vad "safe" är uppgår till hela 5%. Du är alltså 250 gånger under gränsvärdet (från en kanske korrekt riktlinje).
Så det finns således otroligt mycket marginal här (du har en säkerhetsfaktor på hela 250).

Var alltid försiktig med bensinångor - antänds extremt lätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.