|
|
|
|---|---|
| Nu har de första iX3:orna levererats till sina köpare, och jag hoppas att vi inom en snar framtid kommer börja få feedback på hur dessa bilar upplevs och fungerar. Låt oss försöka hålla detta i en och samma tråd :) | |
|
Hittills mest kul för mig (hämtade i tisdags så har bara kört 30 mil), panoramic vision är väldigt bra - smart att rulla ut på hela modellprogrammet. Körmässigt väldigt trevlig och även om jag troligen hade klickat i luftfjädring om det funnits som tillval känner jag inte att jag saknar det, tillräckligt bra fjädringskomfort för mig iaf. Strul hittills har varit 1) att en del inställningar nollades dag 2, detta skulle jag säga är väldigt frustrerande om det är återkommande - men jag funderar på om det var något som hände när ägarbytet gick igenom - i mitt fall dessutom till Autoplan då det är en personalbil. Vet inte om Autoplan även med BMW har någon speciallösning som gör att de är "admin" för min bil vilket fick inställningarna att nollas. För min tidigare Tesla var de admin, jag kunde exv. inte skicka nycklar mm. Just dela nycklar verkar dock funka på BMWn men jag hade väldigt problem (visade sig vara skit bakom spakarna) att föra över mellan mina två telefoner (jobb och privat) som hade samma apple ID, med airdrop fick jag felmeddelande, med SMS sa den att jag inte kan skicka till mig själv - men efter ett tag insåg jag att "kortet" redan fanns i båda telefonerna wallet och jag bara skulle aktivera på andra telefonen - då funkade det bra på första försöket. men det var också vid första körningen efter denna övning som inställningarna nollades, så _möjligen_ (men jag ser det som otroligt) var det mina många misslyckade försök att flytta nyckeln mellan telefonerna som fick vissa inställningar att nollas. 2) automatiska fönsterhissar vid infarten till jobbets parkering funkade inte i morse, jag har aldrig haft funktionen tidigare så vet inte hur tillförlitlig man ska vänta sig att den är, får utvärdera om det är ett återkommande problem. PS: ser nu att jag skrivit långt mer om strul än kul - magkänslan är dock det omvända. Mycket mer kul än strul |
|
|
Intressant genomgång!. När jag provkörde en timme förra onsdagen, så tog det mig en lång stund bara att hitta hur jag bytte radiostation (lyssnar folk alltid på P3 och/eller P4?) - själv kör jag alltid Rix Fresh eftersom bilen är det enda stället jag får tillfälle att lyssna på musik numera och inte orkar höra en massa snack! Men hursomhelst, jag blev inte direkt kompis med stora skärmen (antagligen för att jag avböjde en genomgång innan jag provkörde - är ju van vid BMW minst sagt - men här var mycket annorlunda! /Anders |
|
| Jag har inte lyssnat på radio på flera år. Kör bara Spotify och poddar. | |
|
Ja det kanske inte hade med saken att göra. Haha. :) Tror dock man kan sköta mycket med röststyrning också numera. Och att inte hitta i menyerna är ju bara ett problem vid provkörning. När man själv äger bilen och kör den varje dag så lär man sig ganska snabbt. |
|
| De kan väl inte tagit bort radiokanalerna från rattknapparna? ( på de senaste bilarna har jag alltid gjort kanalval via högra sidans rattknappar där man också väljer ljudkällor. Att nu behöva leta i någon undermeny efter radiokanaler verkar i så fall synnerligen dumt. ) | |
|
Äntligen en BMW igen utan den hiskeliga valmuns grillen som I4 o i5 har. Har i alltför många år varit en tysk tävling med "störst grill vinner" mellan alla märken, gräsligt. Väntar med spänning på nya i3an. |
|
|
Man kan byta radiokanal / mediakälla via knapaparna på höger sida av ratten, man trycker på mediasymbolen (noterna) och sen kan man navigera mellan kanaler och källor i panoramic vision. Dock har jag ännu inte riktigt fattat om man kan filtrera bort kanaler / sortera dem - min bil hade en väldigt lång lista av radiokanaler från början (antar typ allt den kan hitta på DAB och/eller FM) så ganska mycket att bläddra igenom. Har inte lagt så mycket tid på det eftersom jag för det mesta kör spotify eller ljudbok - så inte alls omöjligt att det går att sortera/filtrera |
|
|
Jag skrev en lång lista på småsaker som strulade. Mest mjukvara / head unit.. Fick lämna bilen på uppdatering till nyare versioner av det mesta. Men min handlare saknade senaste versionen av deras verktyg själva för att kunna slutföra alla uppdateringar. Hade dessutom en massa felkoder på högvoltsbatteriet meddelade dom, dock inget jag noterade när jag körde. Här är min bugglista (So far.. :) ) - Den glömmer bort vilken användare det är ibland. Ibland när jag sätter mig i så är det "gäst"-profilen. - Ljudkällan "försvinner" ibland. Man måste byta fram och tillbaka för att få t.ex. Spotify / Radio även fast det är valt. - Jag kan inte stänga av hastighetsvarningen ibland. Men det går efter en stund. - Nån morgon när jag har kommit ut så har bilen stått på hela natten. Den stängde alltså inte av sig själv när jag klev ur den. (Bor på en lite gård så det är inget problem om den inte låser sig) - Det står att jag kan ladda 32A i menyerna, fast jag bara har 16A (Ska vara så enligt säljaren.. ) - Radion blir tyst ibland, och går inte att slå på igen (Mutar) - Byter man laddstation när man valt navigering (långresa) så kraschar hela navigeringen. - Backspeglarna fäller inte ut ibland. - Distraktionsvarningen varnar väldigt ofta, även fast jag kollar på vägen.. Har satt en tejpbit över kameran nu för att slippa detta. Dom "fick" inte stänga av detta på verkstaden.. Är det verkligen så här dåligt det funkar så blir jag lite orolig. Den nödbromsar ju efter en stund om man inte är uppmärksam.. Efter uppdateringen så har jag inte hunnit testa detta så mycket mer. Väntar ju dessutom på att få göra klart alla modulers uppdatering, så ta denna lista med en nypa förserie-bil-salt.. |
|
|
Angående att kunna ladda med upp till 32A så är det nog typenligt, det är det samma i min IX så det skulle jag inte se som en bugg. Och det är nog aldrig lite buggar i början av livscykeln av en bil, tyvärr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.