|
|
|
|---|---|
| Vänster blinkers blinkar så fort jag slår på tändning ,går ej att slå av.När jag slår av tändning så lyser vänster parkeringsljus. Bmw X1 2013 | |
|
Hej! Det låter som att FRM (ljusmodul som även sköter elhissar och något mer) har hängt sig. Har bilen varit strömlös? Kan gå att resetta med ett Inpa-kit Länk (jäv) Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Det låter som att ljusmodulen tror att blinkersspaken är i läge Vänster. Det kan bero på fel i modulen, kontakten i spaken, eller kablaget. Då felet verkar vara av typen kortslutning (till skillnad från avbrott) så misstänker jag att det inte är kablaget. Kommer du åt att koppla bort spaken och se om det slutar? My Toyota IS fantastic :) |
|
|
IQ=pi, bra tänkt! Så är det säkert! Troligare än som jag tänkte "att det är FRM som vanligt". Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
FRM ska ju inte uteslutas då den även styr alla lysen och vänster parkeringsljus verkar bete sig udda. Oavsett så måste man börja någonstans och det som IQ=pi föreslår är en bra början. Här har du tur för på dessa "äldre" bilar så är det fortarande relativt enkel elektronik. På modernare bilar så är det bara LIN-bussar, nätverk och gateways där information skickas i datapaket och inte som enkla elektriska signaler (även för simpla saker som tuta och blinkers). Men på denna är det direktkopplat med analog enkelt elektronik. Rattstångklustret har flera kontakter men det är en 12-stiftad kontakt du ska leta efter och i denna kontakt är pinne 5 (grön/gul kabel) den som signalerar vänster blinkers medans pinne 1 (blå kabel) är den som signalerar höger blinkers. Så börja i denna änden. Dessa analoga signaler går sedan in till FRM som också har MÅNGA kontakter men det är en 26-stiftad kontakt som bär ingångssignalerna för blinkers. Pinne 3 här är vänster blinkers (samma grön/gul kabel) och pinne 4 här är höger blinkers (samma blå kabel). Fördel här är att du har höger blinkers som fungerar normalt och den kan du använda som referens om du vill mäta spänning eller se hur det ska bete sig när det fungerar normalt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.